Disco-то e живо и винаги на мода. Разходка в столичните клубове го доказва. А фактът, че Disco(very) е гръбнакът на Land Rover, идва като потвърждение на тезата, че хитовете остават вечно в класациите.
Новият модел е пети по ред, но компанията премахва номерирането. Това е само дребен факт от цялостния характер и същност на Discovery, за описването на която ще трябват пре много думи. Кратката версия с прилагателни звучи така: новият Discovery предлага изключителна комбинация между яка визия, невероятна практичност, ненадминати качества извън пътя и най-важното – страхотна возия на асфалта. Около всичко това блести аурата на всеможещите му предшественици, която новият модел подсилва със свое собствено величие. руг е въпросът, кой ще изкара автомобил за 130-150 000 лв. из затънтените черни пътища в Родопите. Ние го направихме и останах истински поразен.
РАЗГЛЕДАЙТЕ ОФРОУД ПРИКЛЮЧЕНИЕТО НИ С DISCOVERY
Скачам директно на офроуд способностите на новия Discovery, тъй като това е нещото, което извежда този автомобил в негова собствена лига. От Land Rover ми казват, че конкуренти му са немските возила, но нито едно от тях няма и най-малкия шанс да мине оттам, откъдето минах аз. Никой. Единствено Toyota Land Cruiser, но той вече е доста стар модел, а от външния му вид винаги ми е избивала студена пот.
Намирам се над с. Долен в Родопите. Черни пътища през гората, изорани от тежките камиони, с които местните „берат” дърва. Валяло е скоро и на места глината се е превърнала в най-голямата заплаха за автомобилната гума. Единственото ми притеснение е, че карам топ версията на Discovery, т.е. много пари, които трябва да пазя. Но Discovery може сам да се грижи за себе си, най-вече с просвета си от 283 мм (по-висок с 43 мм спрямо Disco 4). Истината е, че този автомобил има четири височини спрямо пътя. А когато го окантариш, разликата между две диагонални колела е достига близо метър. Почти толкова (900 мм, но с подсигуряване от Land Rover) е и дълбочината му на газене във вода, което поставя този автомобил в своя собствена лига.
Няма да задълбавам, но не мога да прескоча системата Terrain Response 2, която оптимизира редица настройки, от чувствителността на педала на газта до характеристиките при смяна на предавките, за да отговори на условията на шофиране.
Новият VW Amarok е тренирал здраво за мускулна маса (тест драйв)
Audi Q5 постига идеалния баланс (тест драйв)
Три турбини? Да, с толкова разполага звярът BMW X5 M50d (тест-драйв)
При особено труден терен функцията All-Terrain Progress Control (ATPC) може да бъде програмирана автономно да поддържа подходяща ниска скорост, избрана от водача. Това си е един вид офроуд круиз контрол, който те оставя да въртиш само „геврека”. Единственият вариант да срещнеш затруднения някъде, е да заспиш. Застраховка срещу това е топ аудио системата Meridian с 14 високоговорителя и субуфер. Проблемът, който аз вижда, е, че 99,9% от собствениците му никога няма да го подложат на подобно изпитание. Това налага въпросът: защо е всичко това? Защото философията на Land Rover винаги е била като философията на Мечо Пух: колкото повече, толкова повече. Може веднъж да му потрябват, но в този случай човекът трябва да може да се довери на автомобила си и да мине навсякъде.
Аз лично никога не бих си позволил да измъчвам един толкова луксозен и скъп автомобил на такъв терен, но не мога да скрия, че се забавлявах много.
Но истинската изненада Land Rover Discovery предлага на пътя. Изненада, защото при такива офроуд възможности очакваш сериозни компромиси, когато стъпиш на асфалта, където ще прекара основната част от живота си. Но не, колкото и да е странно.
Първият факт, който трябва да се изтъкне, е алуминиевата архитектура на модела, която е снижила теглото му с цели 480 кг спрямо предходния модел. Модерното интегрално задно окачване на Land Rover предоставя отлично управление без компромис с отличния комфорт на возията. Да, теглото е много по-ниско, но Discovery си остава тежък (над 2220 кг) и висок автомобил. Тези два фактора се усещат единствено с много висока скорост на магистралата, но при допустимата за движение скорост теглото и височината не играят отрицателна роля върху цялостното усещане за комфорт.
И макар комфортът да е основното, върху което са били концентрирани инженерите, Discovery впечатлява и с ускорение до 100 км/ч за 8 секунди. Това той прави с най-мощния 3,0-литров дизелов двигател с 258 к.с., на който се наслаждавам с огромно удоволствие. Неговите 600 Нм са настроени да работят в чудесен синхрон с 8-степенната ZF скоростна кутия. Имам възможността да тествам и 4-цилиндровия Ingenium Sd4 с двоен турбокомпресор, генериращ 240 к.с. и впечатляващите 500 Нм въртящ момент. Той обаче налага по-често понижаване на предавките при по-тежък десен крак, което води до разлика в разхода между двата двигателя от само 0,7 л/100 км. А това е поредното доказателство, че няма реален заместител на работния обем. Максималният разход с Td6 двигателя е 11,7 л/100 км при пълен с багаж и 4 човека в автомобила, през пресечения терен.
Ще спомена, че моделът се предлага още с Td4 4-цилиндров агрегат с една турбина и 180 к.с., както и с бензиновият Si6 с 340 к.с.
Интериорът? Той е поразителен като повечето неща в този автомобил. Командният център в автомобила е системата InControl Touch Pro с 10-инчове сензорен екран, разположен високо върху централната конзола. Любопитното е, че контролният панел с бутони под екрана е падащ и зад него се отваря ниша за съхранение на различни предмети. А такива в интериора просто изобилстват.
Изобилстват и 12-волтови контакти (6 на брой), както и цели седем USB порта (до девет, когато е инсталирана развлекателна система за задните седалки). С допълнителен WiFi хотспот ще може да свържете до 8 преносими устройства, с едно повече от местата в интериора. Но, нека има.
Запазените характеристики на дизайна включват стъпаловидната линия на покрива, която отличава всяко от четирите предишни поколения на Discovery. Стъпаловидният профил оптимизира пространството за главата на пътниците, пътуващи на третия ред седалки. Той също позволява амфитеатрално разположение на седалките в Discovery.
Най-впечатляващото обаче си остават 7-те пълноразмерни места. Да, много са моделите, предлагащи 7 места. Аз обаче знам само два, при които не се налага ампутация на двата крака, ако възрастен седи от Гоце Делчев до София отзад. Единият е Dacia Loggy. Няма да го сравнявам с Discovery, защото не предлага отопление на третия ред седалки. Нито кожа, нито изцяло електронно регулиране на 2-ри и 3-ти ред седалки. Няма да ги сравнявам, защото не подлежат на такова. Но колега се вози отзад в споменатото разстояние, като единствено сумтеше заради количеството вино, което бе изпил предната вечер. А до него бяхме натоварили багажа на петима пътника!
В заключение мога само да кажа, че това е един изключително завършен автомобил. В него наистина могат да седнат седем възрастни (Land Rover гарантира, че 95 от 100 човека могат а седят на третия ред седалки), чувства се прекрасно извън пътя, но за разлика от Disco 4 – също толкова добре се представя и на пътя. Комфортът е забележителен, макар разходът да е доста далеч от средния заводски параметър. Това е автомобил, с който можеш да отметнеш 1000-ина километра за ден, без да се измориш особено.
Технически характеристики
Land Rover Discovery TDV6
Размери
Дължина, мм: 4970
Широчина, мм: 2073
Височина, мм: 1846
Междуосие, мм: 2923
Собствено тегло, кг: 2223
Двигател
Тип: надлъжно монтиран V6, турбо
Работен обем, куб. см: 2993
Макс. мощност, к.с. при об./мин: 258 при 3750
Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 600 при 1750-2250
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 209
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 8,1
Среден разход, л/100 км: 7,2
Емисии СО2, г/км: 189
Базова цена на тествания модел, лв. с ДДС: 113 820
Четете още:
104 млрд. евро печалба за автомобилните компании
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!