Н яма съмнение, че Hotel California е най-известното парче на Eagles. В момента, в който чух словосъчетанието Volkswagen California, първосигналната ми асоциация бе с въпросната песен. Както обикновено, първото впечатление се оказва и най-вярното, защото VW California Ocean Edition наистина предлага удобствата на хотел на колела.
Единственото разминаване е с първосигналната жега в Калифорния, защото аз тествах този изключително добре измислен автомобил в родината на викингите, там, от където белите бродници ще започнат своето настъпление: от далечния север на Норвегия.
РАЗГРЕДАЙТЕ "ХОТЕЛ" VW CALIFORNIA OCEAN СРЕД НЕВЕРОЯТНИЯ НОРВЕЖКИ ПЕЙЗАЖ
И аз си зададох въпросът защо там. Защото организаторите искаха да ни покажат, че този автомобил е абсолютно пригоден за целогодишно използване. Достатъчно и да имате само дебел спален чувал. Всичко останало VW California предлага в изобилие. А Норвегия – идеалното място да открия чара на къмпингуването под открито небе. А когато то е съпроводено и със северно сияние – усещането е неописуемо.
Up ahead in the distance, I saw a shimmering light
I had to stop for the night.
Това бе първата ми визита в Норвегия, ще остане винаги в съзнанието ми. Лятото е натовареният туристически сезон, но лятото всеки може. Ние го направихме в края на зимата, а март е месецът, в който преследвачите на северното сияние отиват в скандинавската държава.
Викингите вярвали, че сиянията са воини, препускащи на коне през небето, а според ескимосите добри духове палят светлини, за да осветят пътя на мъртвите към отвъдния свят. Не знам кое от двете (или и двете) е вярно, но зрелището остава в съзнанието ти винаги. А лофотенските острови, освен платформа да видите този феномен, са и мястото с най-голям улов на треска света. Там най-запалените и нетърпеливи фенове на сърфа ходят да карат. Няма майтап.
And I was thinking to myself
'This could be heaven or this could be Hell'
Ние опънахме първия си бивак именно на този плаж, където предприемчива хора са превърнали нещо толкова нишово в супер успешен бизнес: сърф в ледените води на Норвежко море.
Норвегия наистина може да е рай и ад. Предлага от двете по много. Невероятни, спиращи дъха гледки, но гарнирани с променящо се на 5 минути време през март: вятърът е постоянен, а дъжд, суграшица, сняг и слънце може да се сменят в рамките на 10-ина минути. Което превръща този тест драйв в истинско приключение.
Welcome to the Hotel California
Such a lovely place (such a lovely place)
Това ще е единственият ми тест драйв, в който няма да говоря за дизайн. Не защото не е важен, нито пък е лош, напротив, двуцветната (или цветът лайм) каросерия (задължителна) привлича погледа моментално. Но не, важното при този автомобил е мултифункционалността. Тук тя просто е главозамайваща. От много дълго време не съм се впечатлявал толкова от кола. Причината е, че върху всеки един детайл в California е мислено много.
Кемпери на пазара колкото щеш, но VW твърди, че моделът е единственият на пазара, чиято кухня и спалня са заводски вградени в него, а не са обект на допълнителна доработка. Казвам това, защото то е гарант за качество и прецизна изработка. Да, скъп е, но е наистина брилянтен. И с богата история, която може да се проследи до класиките от 50-те години и техните 21 прозореца.
Plenty of room at the Hotel California
Any time of year (any time of year) you can find it here
В California наистина има изключително голямо пространство. Било то багажно, било то пътническо. Гарантирано е, че четиричленно семейство има пълното удобство да изкарва всеки уикенд сред природата, а лятната ваканция на който си иска плаж.
Най-характерният елемент на автомобила е палатката, която се появява на тавана на California. Това става чрез просто натискане на бутон на таблото над огледалото за обратно виждане. Получавате място за двама под звездите. Покривът на автомобила може да поеме тегло от 150 кг, но от VW са се презастраховали, защото там могат да спят и хора с повече килограми. Двама.
Двама могат и в купето. С една лесна операция задните седалки се дърпат напред, а облегалките падат назад. И се получава достатъчно широка спалня. Как е със студа? Няма проблем, VW California предлага отопление за през цялата нощ на седем степени. И оттук започват скритите съкровища в автомобила.
Освен палатка на покрива, California предлага и лесно опъващ се навес за силните слънчеви лъчи. Във вратата на багажника са поместени два сгъваеми стола, като по този начин те не отнемат от багажното пространство. Подвижна масичка е умело маскирана като интериорен панел на странична врата. В интериора има втора, по-малка масичка, която може да ви помага по време на готвене. Точно така, в California има два газови котлона, мивка и хладилник. По-интересното е, че таванът, когато палатката отгоре и вдигната, може също да се повдига и така стоите прав в интериора на микробуса, за да се въртите около котлоните.
Те се захранват от вградена отзад 2,3-литрова газова бутилка, а мивката от 30-литров резервоар. Отзад на автомобила има изход за свързване с воден източник (а в багажника има и душ-накрайник), а до капачката на резервоара – ел. контакт. Електрическите контакти вътре са няколко, осветлението също е предостатъчно. Дори има и подвижно фенерче за през нощта.
Към всичко това добавяме въртящите се на предни седалки, както и щори на всички стъкла, които закриват слънцето рано сутрин. Ценното на всичко изброено е това, че цялото оборудване e изключително лесно за използване, а малките детайли предотвратяват тракането на масичките например, щорите се пускат с едно движение, разгъването и сгъването на подвижното оборудване също е максимално улеснено. Има едно важно нещо: при сгъване на палатката, трябва да е отворен поне един прозорец. Така налягането излиза навън и палатката няма да се скъса.
Изживяването с VW California Ocean наистина ще го помня, защото аз не съм от хората, обичащи да къмпингуват. Това ми бе второто такова изживяване за 41 години, затова и толкова се впечатлих от автомобила. Изживяването с него е истинско приключение, островите Лофотен също предлагат приключения от леденото царство.
Едно от тях е шофирането по безлюдните пътища. Лятото ме увериха, че не можеш да се разминеш от туристи, но сега беше безлюдно и чудесно.
Толкова, че дори ти остава време да осъзнаеш (докато умът ти не обработва поредния водно-скалист-снежен пейзаж), че на тези острови, разположени над полярния кръг, разполагат с инфраструктура, която ние, дори с още 20-30 млрд. евро помощи пак няма да може да изградим.
California-та е обута с шпайкове, както и всички останали возила в Норвегия. Има 4Motion с блокаж на диференциала за екстремни ситуации, но в такива не попаднах. Управлението на автомобила е изключително лесно и приятно. Високата позиция на седене е идентична с тази на SUV, поведението на каросерията също. Имам на разположение дори възможност за промяна твърдостта на окачването, но това е абсолютно излишно в този автомобил.
Не използвам и ръчния режим за смяна на предавките на 7-степенната DSG трансмисия, защото в този автомобил комфортът е на първо място. Мощностният запас е повече от достатъчен. Карам топ версията с 2,0-литров TDI двигател с 204 к.с. и 350 Нм, наличен от 1500 об/мин. Тягата е достатъчна, икономията на гориво впечатляваща. Не съм газил педала на газта, все пак бях на екскурзионно пътуване, като при спокойно управление разходът е 8,9-9,2 л/100 км. Имайте предвид, че говорим за автомобил, чието собствено тегло е 2451 кг!
Знам, изказах много суперлативи за VW California Ocean, но те са абсолютно заслужени. Но многото похвали идват на съответната цена. Базовата California Beach почва от 77 305 лв. с ДДС. California Ocean започва от 100 615 лв., а най-скъпата версия, която тествах аз (204 дизелови конски сили, DSG, 4Motion), струва 123 405 лв.
Ако сте фенове на къмпингуването, и имате достатъчно пари, ще трябва да свикнете с комплиментите, защото ще получавате такива и от собственици на много по-големи и скъпи кемпери. Причината ще е педантичният подход в конструирането на California. Да, тези комплименти идва на солена цена, но всичко в този автомобил е перфектно измислено и изпълнено.
Четете още:
Bridgestone DriveGuard ще се движи безопасно 80 км след спукване
Водородният концепт Hyundai FE Fuel Cell може да измине 800 км
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!