„Произведено в България”! Никога не се хванах на тази кукичка, но голямата част от българите вярваха, че техните автомобили Great Wall наистина бяха произведени в с. Баховица, Ловеч. Не, бяха им сглобени основни компоненти, за да се каже, че са произведени в ЕС.
Вчера стана ясно, че „Литекс Моторс” е подал документи за фалит, след като над година във въпросното с. Баховица работата е преустановена. Големите очаквания и надежди за родно автомобилно производство май отново не се сбъднаха.
Спомени по отминали времена
Първото родно авто производство може да се препише на Рачо Джамбазов, който през 1924 г. започва да прави първите български пътнически каросерии, използвайки бракувани шасита на военни линейки и камиони. Фабриката на Рачо Джамбазов е национализирана през 1947 г., а от 1948 г. е преименувана на „Чавдар”.
През 1926 г. самолетната фабрика в Казанлък започва изработването на автомобилни каросерии върху шаси на Chevrolet. Проектът продължава само три години.
Първият български автобус се появява на 27 май 1937 г. по линията Варна – Бургас. Произведен е от братя Илчеви.
Първото „балканче” се появява през 1956 г. Това е първият български мотоциклет. Четири години по-късно се стига и до знаменитата 1960 г., когато е показан „Балкан 1200” – първият български автомобил, но той остава прототип.
Прескачаме пет години напред до 1965 г., когато у нас е направен първият Renault 8 („Булгаррено”). Нашата страна и Полша са първите социалистически държави с такъв бизнес. Днес Полша продължава да го развива.
Препъни камъкът за нас е седмата сесия на Съвета за икономическа взаимопомощ (соц вариантът на общ европейски пазар с централна планова икономика, демек СИВ). На него се решава, че България трябва да прави електрокари, а Чехия и Полша - автомобили. В същото време в страната започна производство на гордостта на СССР - “Москвич”. Къде? В Ловеч.
Гръмките обещания на „Литекс Моторс” в началото
Преди да си дойдем на думата за родния Детройт, Ловеч, само ще спомена Rover, от който бяха произведени 3461 автомобила, преди през 1996 г. и тази надежда за развитие на производство да умре.
Заводът за автомобили край Ловеч бе официално открит
Заводът в Ловеч произведе първата си кола
Произведени в България автомобили тръгнаха към европейския пазар
И така, „приказката” за Made in BG Great Wall започва през есента на 2009 г., когато компанията на Гриша Ганчев сключва договор с най-големия частен китайски автомобилостроител Great Wall Motors.
Създадено бе дружеството "Литекс моторс", в което по-голямата собственост се държи от Гриша Ганчев, а съсобственик бе „Корпоративна търговска банка”. Първоначалният капитал на дружеството бе 20 млн. лева, а инвестицията на стойност 50 млн. евро. Заводът се разпростира върху площ от 500 декара.
Заводът стартира „производството” (а то винаги е било асемблирането, сглобяване) с малкия градски автомобил Voleex, високопроходимия Hover и пикап с единична и двойна кабина Steed. Капацитетът на завода трябваше да бъде 50 000 автомобила, а при въвеждането на трета работна смяна да скочи на 70 000!
Тъжната българска действителност
Факт е, че в България успешно върви производството на отделни автомобилни компоненти (електроника, еърбегове, седалки и т.н.), но производството на автомобили сякаш е обречено. Казвам го с болка, защото съм обвързан с този бранш от 17 години. И именно затова съм сигурен, че няма да станем свидетели на истинското производство на коли у нас. Тези в с. Баховица само се сглобяваха на територията на ЕС.
Вчера стана ясно, че искането за фалит на „Литекс Моторс”е вписано в Търговския регистър. В молбата за несъстоятелност пише, че „Литекс Моторс“ ЕАД със седалище и управление в гр. София се намира в състоятелност на неплатежоспособност поради свръхзадлъжнялост. Делото за фалита на компанията е заведено в Софийски градски съд.
На 17.02.2017 г., от Корпоративна търговска банка е подадена втора по ред искова претенция към „Литекс Моторс“ АД на стойност 57 032 821,60 лева.
„С цел запазване на дружеството, интересите му и интересите на други негови кредитори, и по препоръка на юридическия екип на „Литекс Моторс“, на 24.02.2017 г. се наложи подаването на молба за откриване на производство по несъстоятелност“, съобщават от компанията и добавят, че „искът е нормална защитна реакция и срещана практика при инвеститорите клас А“. Това гласи официалното съобщение от компанията.
Четете още:
Германия въвежда тол такси за чужденците
Новият Opel Insignia поставя смел въпрос: Passat ли? (тест драйв)
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!