З аключенията на полската правителствена подкомисия за самолетната катастрофа край Смоленск на 10 април 2010 г. са, че на борда е
имало взрив и самолетът се е разпаднал още във въздуха.
Бившият ръководител на полския орган за разследване на самолетни катастрофи Мачей Ласек обаче обяви пред полска телевизия, че това са „илюзии, представени от хора, които никога преди не са разследвали самолетни катастрофи“.
Заключенията бяха публикувани навръх седмата годишнина от катастрофата в Западна Русия, при която загинаха тогавашният полски президент Лех Качински и още 95 души, пътували на борда на правителствения „Ту-154М“.
Следи от взривни вещества в самолета на Качински?
Полско-руският спор за трагедията с "Ту-154" се задълбочава
Секунди преди катастрофата: "Издигнете се, издигнете се!"
„Това е пропаганда, целяща да засили вярването в хипотетични причини за този инцидент“, каза Ласек. Той ръководи държавния орган, разследващ самолетни катастрофи, от 2012 г. до миналата година, когато бе уволнен от поста от правителството на партия „Право и справедливост“.
Предишната комисия, създадена от предишното правителство, обвини полските пилоти и руските авиодиспечери за катастрофата.
Информацията, разпространена в понеделник гласи, че: „Последната фаза на трагедията е била експлозия на борда, която е разрушила самолета на части и десетки хиляди отломки, убивайки същевременно пътниците“. Според експертите, преди това на разстояние 2,5 км от летището са настъпили „серия от аварии“, сред които повреда в хидравличната система и разпад на едното крило, вероятно вследствие на сблъсък с дървета. Бордовият висотомер се е задействал на височина 65 вместо 100 метра.
„Решението на екипажа да предприеме второ захождане за кацане на летището е било взето на допустимата височина от 90-100“, личи от видеопрезентацията на доклада. „Самолетът се е снижавал независимо от действията на пилота“, заключават полските експерти.
На 10 април 2010 край Смоленск загинаха всичките 96 човека в правителствения „Ту-154М“, сред които и президентът Лех Качински. Те трябваше да присъстват на церемония в памет на хилядите полски офицери и интелектуалци, избити от политическата полиция на Сталин през 1940 г. в Катин, близо до Смоленск.
През 2011 г. полската правителствена комисия установи, че причината за катастрофата е „снижаване под минималната височина при прекомерна скорост и метеорологични условия, които не позволяват визуален контакт със земята, а също закъсняло начало на процедурата за втори кръг“ към летището.
Тогава полските експерти споменаха и за грешки на екипажа и факта, че пилотът не се е съобразил със сигналите от системата за ранно предупреждаване за стълкновение със земята. Тези изводи не се харесаха на партията „Право и справедливост“ на Ярослав Качински – брата близнак на Лех Качински и след нейната победа на парламентарните избори през октомври 2015 г. започна ново разследване на причините за катастрофата.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!