М ного от родителите са абдикирали от отговорност и очакват учебните заведения да изпълняват фунцкиите им. Същевременно много от учителите са емоционално неподготвени за работа с деца.
Така психологът Светла Влахова коментира родителските протести през тази седмица в ефира на NOVA.
Фандъкова: Трябва да имаме доверие на възпитателите
Сестра в детска градина: Отвратително говедо!
Пореден случай на насилие над дете, този път в Шумен
Възпитател към дете в ясла: Ти си некадърен, бе!
Някои от исканията на родителските протести са емоционални и трябва да се обмислят по-добре, но основното е нуждата от диалог с учителите и институциите, отговори младата майка Весела Алексиева.
Тя е представител на протестиращите родители, които по-рано тази седмица излязоха с искания за промяна в образователната система.
Майките са готови да обсмислят по-добре исканията си за камери в учебните заведения, които могат да се гледат в интернет и психотестове за учителите.
Родителските демонстрации започнаха след като многобройни тайни записи показаха лошото отношение към децата на възпитатели в детски градини и ясли.
Същевременно през годината вече има два случая на ученици, починали след бой с техни връстници в училище.
Тормоз в училище - на второ място в света сме
11-годишно момиченце почина след бой в училище
Първокласник в болница след побой
Бутната тетрадка - причина за нова смърт в училище
"Никъде не видях в петициите каква отговорност поемат родителите", заяви Влахова.
"Измества се фокуса, сякаш сме против учителското съсловие. От самото начало ние искаме диалог",
отговори Алексиева.
"Искането за камерите беше да могат да се гледат онлайн. Това не може да се случи, но ние не всеки ден правим протести. Да, трябва да се обмисли", призна тя.
Родител и психолог се съгласиха, че
камерите са "необходимо зло" и трябва да ги има в учебните заведения.
"До тях достъп трябва да има директора. Когато възникне някаква ситуация да може да се провери какво се е случило", смята Влахова.
"Аз също съм работила под наблюдение, но това не ме е притеснявало, когато спазвам съвестно задълженията си", е мнението на майката Алексиева.
Доводи обаче има и в другата посока.
"Това не може да бъде Биг Брадър, защото се създава изкуствена среда -
ти знаеш, че си наблюдаван, но детето не знае, че е наблюдавано",
заяви пенсионираната учителка в детска градина Таня Петрова.
На Петрова често се е налагало да работи с групи от по над 35 деца. Тя смята, че психотестовете не може да те спаси от ситуации, в които губиш самообладание.
Алексиева заяви, че родителите са избързали и с искането за психологически проверки.
"Не искаме психотестове, а личностни тестове. Днес първите 3 години са старите 7. Нужен е щядящ подход, основан на любов и доверие. Ако те са във враждебна среда, в какви възрастни ще се превърнат", притеснява се майката.
"Проблемът е ниската емоционална интелигентност на работещите в учебните заведение. Те имат дипломи и квалификации, но не е лесно да се научиш да работиш с разбиране към децата", смята и Влахова, но също и допълва,
че много от родителите са абдикирали от родителството.
"Те очакват учебните заведения да изпълнят тяхната функция", смята психологът.
Бившата учителка Петрова така и не е свикнала с лошото отношение на някои родители.
"Не може да влизаш в детското заведение в лошо настроение, да си буташ детето и да предявяваш претенции пред него с повишен тон. Така и детето после се обръща към учителя", смята тя.
"Спойката родител-дете-учител трябва да е много добра. В момента не е. Повечето родители питат "ти яде ли днес", когато въпросът трябва да е "ти как се държа днес", допълва наблюденията си бившата учителка.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!