Д ен след ужасяващия инцидент в тунел „Ечемишка” на магистрала „Хемус” в NOVA е получен сигнал за опасност в друг тунел – „Траянови врата“ на магистрала „Тракия” и опасността отново е в осветителните тела.
Пътъваме до петдесет и пети километър на магистрала „Тракия” посока София-Бургас. И само след няколко метра, в средата на тунела, виждаме как над нас виси капака на една от лампите. Мъжът, подал сигнала до телевизията, видял висящия капак още през ноември. Две седмици по-късно се обажда отново на тел. 112, но резултат няма. Чашата на търпението на мъжа преляла, след като се оказал на метри от инцидента в „Ечемишка”.
Евростат: България е с най-смъртоносните пътища
Шефът на АПИ: Хубавият път е опасен път
Трагичният инцидент, при който загина жена, провокира да бъде направена проверка кои са най-опасните пътища в България. Репортерът Мария Милкова направи списък с
9 пътни участъци, които можем да наречем участъци на смъртта.
Причините са различни.
Според данните на КАТ само в тези участъци за първите девет месеца на 2016 г. са станали над 1000 катастрофи. В тях са загинали 40 души, а над 100 са ранените. Причините са от една страна опасен път със завои, висок трафик, струпване на пътни възли в комбинация с висока скорост и неправилно изпреварване.
Ето къде да сме особено внимателни.
Участък номер едно. Оказва се, че най-опасно е да пътуваме по магистрала „Хемус”. Най-вече в два участъка. Първият е в частта до София и държи рекордът по брой катастрофи – 265 за 9 месеца. Тук основната причина е висока скорост. За щастие загинали няма. На магистрала „Хемус” бе и най-голямата верижна катастрофа в тунела „Витиня”.
Другият участък е край Тетевен, където има 8 загинали, 117 ранени в 139 катастрофи. Заради липсата на магистрала – тук освен висока скорост втората причина за инцидентите е отнето предимство.
Следва един добре познат път – Русе-Бяла.
Пътят помни една от най-големите трагедии у нас – автобус полита от моста край Бяла, загиват 18 души. Тази отсечка от едва 50 километра оглавява черната статистика за поредна година със своите 246 произшествия за 9 месеца. На практика това означава катастрофа почти всеки ден. Загиналите са 7. Основната причината е в изпреварването и отнемане на предимство.
Особено внимание трябва да отделим на следващия участък, защото е най-натоварен през лятото – пътят между Варна и Бургас, който е осеян с опасни завои. Там са станали 106 катастрофи, 6 загинали и 50 ранени. Причините – най-вече неправилно изпреварване.
Стара Загора – Казанлък
– необичаен участник в тази класация с 83 катастрофи и 22 ранени. Каква е причината? 30-километровата отсечка е почти прав участък, на който шофьорите се увличат да вдигат високи скорости. Това е и най-честата причина за произшествията.
Още един прав участък е на нашето внимание – Карловско шосе и най-вече около село Труд. Петима загинали и 24 ранени в 67 катастрофи. Отново висока скорост, добавяме и интензивен трафик.
Следващите две трасета са в планински райони и са особено опасни за шофирани. Това е пътят между Пловдив и Асеновград, следван от Кресненското дефиле. Сами се досещате, че причината за катастрофите основно е неправилно изпреварване и отнемане на предимство.
И на последно място номер 9 е Търново – Дебелец, преди Прохода на Републиката. Основната причина за честите катастрофи са, че там се съединяват няколко пътни възела и трафикът е особено интензивен.
Междувременно председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка Йонко Иванов заяви в „Здравей, България“, че ще поискат
оставката на хората, поред които „случилото се в тунел „Ечемишка” е случайно”.
Гредата убиец в "Ечемишка" проверявана през септември
Очевидец на трагедията в тунела: Все едно бетонни блокове падаха
По думите му в България за пореден път се тича след събитията. „Преди две години говорихме за първия тунел. След това стана катастрофа и го затвориха. Тук е същото нещо”, даде пример Иванов.
Според него ще се скрие какво е установила проверката. Експертът съобщи, че по закон трябва да има човек, който да отговаря за този тунел, да прави регулярни проверки на състоянието му и да вписва всичко в паспорта на съоръжението. Иванов попита, защо когато е правен ремонт на виадукта, не е направен ремонт и на тунела.
Досието за безопасността на тунел „Ечемишка“ на автомагистрала „Хемус“ да стане публично, поискаха експерти на пресконференция в националния пресклуб на БТА. Димитър Ганев, председател на УС на сдружение „Обществен съвет за пътна безопасност“ поиска да бъде оповестен и договора с фирмата за поддържане на тунела – „Автомагистрали“ ЕАД. Той уточни, че тунелите по републиканските пътища се управляват от съответните областни управления на АПИ.
„Преглеждайки пирамидата на отговорностите,
нещата тръгват от министъра на регионалното развитие и благоустройството, не от сегашния, а от предишния“,
заяви Ганев. Според него ръководството на АПИ не може да взима решения без знанието и на министъра.
Според експертите трябва да има видео наблюдение в тунелите. Те смятат, че е необходим и изцяло нов Закон за движение по пътищата. Експертите призоваха политиците да се изготви и национален план за пътна безопасност. Димитър Ганев заяви, че
държавата е абдикирала от политиката по безопасност на пътя и всичко е стоварено на главата на шофьорите
– увеличават се таксите, увеличават се и глобите.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!