С лужебното правителство прекрати днес процедурата за даване на Летище "София" на концесия, съобщи Ирина Белчева, говорител на кабинета.
Процедурата се прекратява поради наличието на обективни обстоятелства, които не са били предвидени при приемане на решението за откриване на процедурата, каза тя.
БСП: Летище София - цената за подкрепата на Ердоган
Дават Летище "София" на концесия за 35 г.
Служебният министър на транспорта Христо Алексиев съобщи преди две седмици, че ще предложи прекратяване на концесията.
Той поясни, че е стигнал до това решение на базата на експертен анализ, който сочи, че в ситуацията на сегашната концесия
държавният интерес не е защитен,
а другият му аргумент е, че не може проблемите на БДЖ да се решават за сметка на летище София, тъй като този въпрос е обвързан при сегашните условия.
На въпрос дали има намеса на турска фирма при сегашната концесия Христо Алексиев отговори тогава, че сегашният анализ сочи, че стратегическата инфраструктура е важна, международната обстановка е сложна и се поставя акцент върху фактора сигурност. Но това не фиксира кой евентуално би спечелил концесията. Не е важно коя фирма ще спечели, важно е да се защити държавният интерес, подчерта Алексиев.
Според него чак след като аргументите бъдат внимателно обсъдени, ще се формулират новите условия на концесията.
БСП отдавна очакваше прекратяването на процедурата,
коментира избраният за депутат от БСП Жельо Бойчев и допълни, че левицата нееднократно е заявявала, че така направена процедура не защитава националния интерес.
Бойчев каза, че е хубаво да се направи сравнение с Белград - двете летища били съпоставими по среден оборот на година и брой пътници, и двете са в процедура за концесия.
Процедурата е предвиждала Летище „София” да бъде дадено на концесия за 35 години, а за летище Белград срокът е 25 години. Първоначалната инвестиция по първоначалното концесионно плащане за сръбското летище е 400 млн. евро, а за българското - под 300 млн. лв. Минималния размер на инвестиции за Летище „София” е бил 306 млн. евро, а за „Белград” - 700 млн. евро. Бойчев подчерта, че минималният процент от годишни приходи от такси е 5% за българската държава, а за сръбската- 11%.
Освен това за българското летище кандидатствали само две компании. „Няма да се учудите, ако те са турски и зададем въпросите какво по същество ще искат те. Дали ще искат да развиват Летище „София” ,при положение, че се строи трето летище в Истанбул?”, попита Бойчев.
NEWS Sofia Airport tender shelved by Bulgaria https://t.co/veEUqf9N7S pic.twitter.com/rNnEiqsaT8
— Aviation Source (@aviationsource) April 5, 2017
Преди седмица сръбският премиер Александър Вучич каза, че България се „уплашила от напредъка“ на Сърбия и по тази причина е отказала да даде на концесия летището си в София. „За концесията на летището „Никола Тесла“ в Белград са подали документи до момента 25 авиокомпании и те ще участват в търга. Никога не е имало такова състезание", каза Вучич, който в неделя спечели президентските избори в Сърбия.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!