„Настояваме процедурата по отдаване на концесия на Летище София за 35 години да бъде прекратена”, заяви в парламента Жельо Бойчев от БСП.
За кого гласуваха сънародниците ни в Турция
Цачева побеждава Орешарски в Турция
Според него отдаването на аеропорта на турска фирма, би било пробив в националната сигурност и вероятно ще бъде резултат от сделка с Анкара в замяна на подкрепа, която е била дадена за Цецка Цачева на президентските избори.
„Имаме законово основание и ще удължим до 31 януари концесията на Летище София. Оставяме на служебен кабинет на г-н Радев или някакъв друг – те да решат да прекратят или не процедурата за концесия на Летище София”, коментира в отговор транспортният министър Ивайло Московски.
Той отрече, че летището ще бъде „подарено” на турска фирма. „Летищата Варна и Бургас също са с национално значение – а тези господа изведнъж забравиха за това, а те ги дадоха на концесия. Значи тяхната концесия не е била пробив в националната сигурност, а сега – на Летище София е пробив”, подчерта министърът в оставка. „Това летището да бъде концесионирано на турска компания не е харизване. Първо става дума за авансово плащане от 640 млн. плюс по 10 млн. на година концесионни такси, плюс 300 млн. инвестиции. Ако това са подаръци, нямам коментар”, каза Московски и допълни, че парите от концесията ще бъдат използвани за стабилизиране на БДЖ, която има близо 500 млн. лв. дългове.
По-рано от БСП заявиха, че правителство в оставка не може да се занимава с толкова важен въпрос.
„Не може едно правителство в оставка, а след това и един служебен кабинет, да се произнасят по толкова значими въпрос”, каза Бойчев.
„Ние се обявихме срещу концесията още при самото ѝ обявяване и считаме, че едно редовно избрано правителство с ново мнозинство в следващото Народно събрание трябва да се произнесе по този въпрос. Ако това не бъде направено, ще считаме, че това е поредната сделка на това отиващо си правителство и поредното предаване на националните интереси. И това е може би цената за подкрепата на г-н Ердоган за Цецка Цачева на последните избори”, коментира Бойчев.
„Затова молим настоящият министър, както след това - и служебният, да прекратят тази процедура, още повече – в чл. 99 на сегашния бюджет е записано като приходи от концесията какво трябва да се прави с тях и затова поставяме този въпрос в бюджетната процедура”, заключи Бойчев.
Отдаването на концесия би било много добро решение за управлението на Летище „София”
пък коментира пред журналисти министърът на финансите в оставка Владислав Горанов.
„Продължавам да смятам, че това е по-добрият начин да се управлява Летище „София”. Освен ефекта за цялата транспортна система с този значителен допълнителен ресурс, който ще се влее в нея, на мнение съм, че един нов инвеститор ще подобри услугата. Поне практиката в Европа е такава”, аргументира се Горанов.
По думите му решението за това е взето отдавна, а позицията на правителството е последователно аргументирана.
„В този смисъл единственото нещо, което не е решено е кой да бъде спечелилият, но това е конкурс. Нека да видим как ще се развият събитията до окончателното назначаване на ново правителство”, коментира още Владислав Горанов.
На 7 ноември процедурата за отдаване на аеропорта на концесия беше удължена от кабинета на Бойко Борисов до 14 декември заради силния интерес. Преди това, през септември крайният срок беше отложен по същата причина.
Очаква се от сделката в хазната да постъпят около 1,2 млрд. лв.
Интерес е заявен и от турски и руски компании.
Бъдещият концесионер на Летище София трябва да инвестира минимум 306,5 млн. лв. без ДДС за 35-годишния период на концесията, пише в изискванията към кандидатите. Част от тази сума трябва да отиде за пълното обновяване на стария пътнически Терминал 1 - за изграждане на 7 ръкава и 5 входа и изхода за пасажери, като капацитетът му се удвои до 3 млн. пътници годишно.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!