Ж ените страдат от комплекс за малоценност още от 6-годишна възраст. Това доказаха учени от Нюйоркския университет с изследване, публикувано в сп. "Сайънс".
Малките момичета вярват, че мъжете по начало са по-умни и по-талантливи от жените, което ги демотивира да предприемат нови начинания и да правят кариера.
Наличието на този стереотип не е изненада, но откритията показват, че тези отклонения могат да засегнат деца в много ранна възраст.
"Обществото ни свързва високо интелектуалните способности повече с мъжкия пол отколкото с женския", каза съавторът на проучването професор Андрей Симпиън.
Изследването беше проведено сред 400 деца на възраст между 5 и 7 години.
В първата част на момчетата и момичетата беше разказана история за "много, много умна" личност, въплъщаваща детската представа за брилянтност.
После всички бяха помолени да идентифицират този човек измежду две снимки на мъже и две на жени. Хората от фотографиите бяха добре облечени, на приблизително една и съща възраст и изглеждаха еднакво щастливи.
5-годишните свързаха брилянтността с техния собствен пол. Но по-големите, които посещават училище, очевидно утвърждаваха половите стереотипи.
На възраст между 6 и 7 години момичетата избираха категорично повече мъже от четирите снимки.
Резултатите бяха подобни, когато им бяха показани снимки на деца. Интересен е фактът, че момичетата избраха повече представители на своя пол, когато ги помолиха да покажат кое от децата се справя добре в училище според тях. Това означава, че тяхната представа за брилянтност не се базира на академичното представяне.
"Тези стереотипи се разпространяват свободно, без да са подкрепени от никакви обективни показатели, като постижения и интелигентност", добави професор Чимпиън.
Във втората част от проучването децата трябваше да играят на две бордови игри - едната "за деца, които са истински умни" и другата "за деца, които се стараят много упорито". Момичетата и момчетата на 5-годишна възраст проявиха сходен интерес към първата.
По-големите момчета също, но момичетата на 6-7 г. поискаха да играят втората игра.
Все още не е ясно откъде идват стереотипите, но най-вероятните източници са родителите, учителите, връстниците и медиите.
Очевидно е обаче, че трябва да се предприемат действия, така че тези отклонения да не повлияят професионалния стремеж на жените, коментират учените.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!