З наете ли кое е общото между Карибите и българската природа?
Дали един музикант може да свири прав и докато се разхожда по сцената?
Кога човек се усеща истински у дома и какъв е Берлин на вкус?
За всичко това пред Вдъхновените и Vesti.bg говори българската цигуларка и музикален артист - Биляна Вучкова.
От години Биляна живее и твори в Берлин. Родена е в България, но е гражданин на света. Тя е един от изявените артисти в областта на съвременната и експерименталната музика, а творчеството й я отвежда до САЩ, Япония, Германия - списъкът е дълъг. За да говориш с Биляна буквално трябва да откраднеш от времето й - животът на музиканта минава между гари, летища и сцени. Срещаме се с Биляна на летището, докато тя бърза към поредната си изява, която този път е в България.
Как се става успешен артист - и кога започва кариерата й - Биляна се връща назад във времето.
С цигулката започва още от детска възраст, спомня си Биляна и допълва: „Идвам от семейство на класически музиканти. От преди първи клас съм в музикалното училище в София и имам много класическо образование“.
Тя е силно привързана към класическата музика, но има нещо, което започва да я притеснява в тийнейджърските й години и това е, че сякаш да бъде концертиращ музикант, който ще знае какво ще изпълнява всеки път, когато излиза на сцената, започва да я плаши. „В тийнейджърските ми години установих, че ще ми е много трудно да правя същото до края на живота ми – че няма нещо повече и че не мога да се развия в друга посока.“
Така започва творческото търсене на Биляна, но както самата тя споделя – по онова време в България, края на 80-те и началото на 90-те години, в страната няма информация за съвременно изкуство, а за мултимедийни спектакли не може да става и дума.
Така, след като у нас настъпват демократичните промени, Биляна заминава, за да следва в Щатите.
Там, по време на голям музикален фестивал, тя се запознава със съвременната музика, която до този момент й е непозната. „Разбрах, че има съвсем друг свят, ц който мога да бъда цигулар и да правя музиката, която усещам“, спомня си Биляна за онзи приятен шок, който изпитва, когато открива един нов свят, в който тя усеща, че има място и за нея.
Биляна продължава образованието си с магистратура в Ню Йорк, където тя вече се запознава с всякакви видове съвременно изкуство. Именно градът, който никога не спи я кара да мечтае за импровизацията в музиката.
Следват години, в които Биляна открива себе си като артист и паралелно с това – създава семейство. След 2001 година обаче, политическата обстановка в САЩ се променя и Биляна решава, че заедно със семейството й трябва да напуснат страната на неограничените възможности.
И тогава, Биляна прави един съвсем необичаен избор, при това за човек с амбиции за сцената. Тя, заедно със семейството й заминават на един малък, не много населен остров.
„Преместихме се на един остров на Карибите – Доминика. Живяхме там 3 години. Първо бяхме на на палатка, там по-голямата част от времето си прекарвахме навън. Това отключва едно чувство за свобода, което също на намирам в България – по планините и моретата.
Това е особен вид свобода за отключване на неща, които носим в себе си – имаме времето и спокойствието да ги открием, защото там нищо друго не се случва. Има простор, в който нямаш нещо конкретно, което да свършиш.“
В този период от живота си, Биляна активно концертира в Щатите, но после се прибира в дома си на Карибите.
След няколко години почти в рая обаче, възниква една неочаквана трудност. Като за всеки музикант, инструментът е част от същността на артиста. За съжаление – цигулката на Биляна не се чувства добре от влагата – една сутрин дори я намира „разпадната“ от климата.
И явно за българската цигуларка взимането на решения не е трудност, защото без да се притеснява, решава да се завърне в родината.
От САЩ през Карибите до София – това би звучало прекалено лесно. Да, Биляна се връща тук за около година, но не успява да намери реализация за изкуството, което може да прави по света.
„Поканиха ме за един проект в Берлин“, разказва Биляна. „Успях да вкуся есенцията на града – и да се влюбя в него.
Нямам усещане към градове, а към атмосферата. Там видях мястото, в което мога да правя това, което искам. В Берлин не е лесно, но е възможно. Това беше сигнал за мен, че това е градът, в който ще се чувствам добре. Година по-късно усетих, че съм си намерила правилното място“.
В немската столица Биляна започва да се занимава с колаборации, да се интересува от танца и хореографията като изразни средства. „За мен беше много голямо откритие да създавам музика и да импровизирам през призмата на физическото движение – по какъв начин се случва. Там се отвориха много нови врати в музиката ми.
Имено в Берлин Биляна среща двама души, с които сътрудничеството ще се окаже трайно – Акеми Нагао и Ханс Питър Кун.
Те правят заедно пърформанси, а естествено продължение на работата им е спектакълът „Златни илюзии“. Той е част от програмата на One Dance Week в Пловдив, а жителите и гостите на града ще могат да го видят на 11 и 12 октомври.
Именно това е поводът Биляна да се завърне в България, преди азиатското й турне. „Вълнувам се, когато мога да представя този тип изкуство на хората в България.Ще се радвам, ако имам поводи да си идвам още по-често“, споделя Биляна и допълва: „Илюзиите са златни, защото когато си представяме нещо прекрасно, го виждаме като златно.“
В това, което Биляна и колегите й са ни подготвили има силни импровизационни елементи, но и логика. Отделните компоненти не могат да съществуват отделно, функционират заедно и се допълват.
А с какви очаквания да отидем на този пърформанс? Биляна отговаря: „Хората могат да дойдат без очаквания и отворени към нещо, което може и се надявам да бъде ново за тях“.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитни новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagra
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!