Н а 15 април тази година емблематичната за Париж катедрала "Нотр Дам" бе обхваната от най-големия пожар, който историята й помни.
Огнената стихия продължи около 15 часа, а светът гледаше с ужас. Кулата на катедралата се срути, носещата конструкция беше обгърната от пламъци.
Голяма част от покрива също беше разрушен, като само една-трета от него се запази.
В последващите дни френският президент Еманюел Макрон увери обществото, че катедралата може да бъде възстановена и бързо стартира инициатива за набиране на средства за подпомагане на възстановяването, като не е ясно колко години ще отнеме.
От 22 април 2019 г. досега събраните средства са над 1 милиард евро.
На 17 април Франция съобщи, че организира международен конкурс за архитекти за възстановяване на кулата на катедралата. Френският министър-председател Едуард Филип заяви, че "правителството търси нов облик, адаптиран към техниките и предизвикателствата на нашата епоха“.
Това подтикна редица архитекти и дизайнери да развихрят творческия си нюх. От съвременни стъклени кули до готически стъклописи, кандидатите досега предлагат ново преосмисляне на класическото.
По-долу ви представяме някои от предложенията - вие преценете кое според вас е най-подходящото за "Нотр Дам":
"PALINGENESIS, TRIBUTE TO NOTRE-DAME" advocates for an exemplary project in ecological engineering that feels true to its time and avoids a pastiche architecture that turns the city into an open-air museum. Circular economy, renewable energies, inclusive social innovation, urban agriculture farm, protection of biodiversity, without forgetting beauty and spiritual elevation: our design proposal feeds on such values to deliver a deep, conscious meaning. From primitive Gothic in the 12th century to its restoration by Viollet-le Duc in the 19th century , through the radiant Gothic of the 13th century and the flamboyant Gothic of the 14th century, Notre-Dame cathedral undoubtedly arises from centuries of work and multi-faceted inspiration. As such, it is hardy encumbered by useless musings about the overlapping styles inherent in the building. Each wave of time contributes its alluvium, each race deposits its layer on the monument, each individual brings his stone. Thus do the beavers, thus do the bees, thus do people. Victor Hugo • The Hunchback of Notre Dame (1831) . . . Click on the link in our bio to discover the projet in details ☝️☝️☝️ . . . #notredame #notredamedeparis #notredamecathedral #paris #parisfrance #rebuildnotredame #circulareconomy #crosslaminatedtimber #woodenstructure #clt #solarglass #photovoltaic #renewableenergy #climatechange #urbanfarming #garden #spirituality #ecological #urbanagriculture #biodiversity #socialinnovation #beauty #gothic #forest #victorhugo #catholic #tribute #green
A post shared by Vincent Callebaut Architect (@vincentcallebautarchitectures) on May 3, 2019 at 6:11am PDT
Paris a connu lundi dernier un des épisodes les plus bouleversants de son histoire patrimoniale. C’est sous les yeux impuissants de millions de Français que s’est consumé le toit de la cathédrale Notre-Dame, plongeant la capitale toute entière dans un nuage de fumée et de tristesse. Des vestiges de la charpente du XII ème siècle, il ne reste plus que des cendres. La flèche de 53 mètres de haut imaginée par Viollet-le-Duc au milieu du XIX ème siècle s’est elle aussi effondrée, connaissant ainsi le même sort de celle qui couronnait l’édifice jusqu’en 1792. Il est terrifiant de réaliser que même les plus grands chefs-d’oeuvres ne sont pas impérissables. Comment un ouvrage qui aura nécessité des centaines d’années de travaux peut-il s’envoler dans le ciel de Paris en quelques heures ? Outre les questions légitimes de protection et de systèmes de prévention que l’on est en droit de se poser, il nous appartient aujourd’hui de savoir comment faire revivre ce bijou architectural qui fait toute l’identité de la ville la plus visitée au Monde. En tant qu’architectes, nous sommes évidemment sensibles au projet de sa reconstruction mais une question se pose : faut-il la refaire à l’identique ? Ce sujet est très sensible pour des raisons que l’on comprend aisément. La forêt de bois qui constituait la charpente, ses assemblages et son âge en faisaient un ouvrage remarquable à tous les égards. On imagine mal qu’il existerait une autre option que celle consistant à reconstruire la charpente et la toiture à l’identique en nous appuyant sur tous les documents que nous possédons. A l’image du château de Guédelon que l’on construit à la force des bras et de l’amour du savoir-faire ancestral, Notre-Dame de Paris pourrait devenir un gigantesque chantier pédagogique à ciel ouvert. D’ici quelques décennies, cet épisodes tragique s’effacerait au profit d’une toiture flambant neuve, si vous nous passez l’expression. Mais à bien y réfléchir, serions-nous vraiment satisfaits de cette tentative de pied-de-nez au destin ? Quel autre plaisir y trouverions-nous à part celui de nous conforter dans la certitude que tout est éternel ?
A post shared by Godart + Roussel Architectes (@godart_roussel_architectes) on Apr 18, 2019 at 3:54am PDT
"La Couronne Divine" @yuriytitarev "Our proposal for the restoration of the Notre Dame Cathedral is to use one element that it has the best, the stained glass. Make all the cover in stained glass, including the tower, with transparency to the inner side, through the opening of the vaults, leaving only the structures flying buttresses. In Gothic there is the connection of the earth to the sky, and inside the Cathedral, the natural illumination multiplies in colors through the filter of the cover in stained glass. At night the inner illumination turns into a grandiose retro backlit coverage. A single element used, stained glass. No new architectural features, no intervention elements (redesign), no ego, no artistic aspirations. Only a religious purpose! Whatever the choice of this restoration, may God enlighten the "Notre Dame", preferably in a stained glass cover Amen." Alexandre Fantozzi is not intervention, "redesign", is restoration! It is not competition of better 3d render, it is only idea of restoration project #lacouronnedivine @notredamedeparis @notredameproposal @alexandre_fantozzi @carvalho.juf @aj6studio @morpholio @architizer @adesignersmind @architecture_hunter @designboom @wallpapermag @archdaily @archdailybr @archdigest @architectanddesign @architecturenow @arch.design.daily @archello @notredame @saintgobaingroup @saintgobainbrasil @saintgobainglassbrasil @editoramonolito @carolinedemaigret @antoniospadaro @parisfutur @wazou_75 @seemyparis @vivreparis @labnf @vogueparis @glamurama @gnt @ad_magazine @thecoolhunter_@time #nytimes @babaktafreshi @designmilk @artbasel @artsytecture @instadaconexao @fernandoguerra @parisenespanol #notredame #notredameparis #paris #france #aj6 #aj6studio #morewithless #vitral #stainedglass #vitrail #arquitetura #architecture #architettura #saintgobain #saintgobainbr #glass #verre #lilysafra #restauration #notredesign #restoration #fantozzi #alexandrefantozzi #designer #iluminationdesign #stainedglasswindows #cathedral #parisjetaime
A post shared by Alexandre Fantozzi (@alexandre_fantozzi) on Apr 22, 2019 at 8:29pm PDT
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore .
За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram
Редактор:
Жанета Нейкова
Източник: Bored Panda
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!