К акво е необходимо, за да се започне работа в оркестъра на Андре Рийо? Шофьорска книжка, както се оказва в случая на Кремена Минева.
Когато българската цигуларка се явява на прослушване при маестрото, едва ли е предполагала, че освен да свири добре, ще се наложи и да може да шофира.
Кремена и до днес си спомня какво е изсвирила пред краля на валса – откъси от Менделсон, Чайковски и „Малка токата“ на Петър Христосков.
„Последва въпросът дали бих била съгласна да свиря с рокли тип „романтика“ и и дали имам шофьорска книжка. Родителите ми живееха в България, нито кола имах, нито шофьорска книжка. Няма никога да забравя как той излезе от стаята, но се обърна на вратата, погледна ме и каза: „Цигулката – много добре. Но шофьорската книжка?“
Това е началото на кариерата на българската цигуларка в оркестъра на Андре Рийо.
Пътят й до голямата сцена обаче започва още от ранното й детство.
Кремена свири на цигулка от 4-годишна възраст. „Музиката винаги е присъствала в моя живот. Но престана да бъде самоцел в момента, в който влязох в оркестъра на Андре.“
Българката следва в Консерваторията в Лиеж, Белгия, но както тя споделя, това за нея е един мрачен и по-скоро тъжен период. „Броях всеки ден до връщането ми в България. Не го направих от чувство за отговорност към родителите ми и за каузата на възвишеното изкуство.“
Докато е в чужбина, Кремена решава да се яви на прослушване за новосформиращия се оркестър на Андре Рийо. По това време той е набрал известна популярност в Холандия, но е непознат за широката аудитория. Българската цигуларка се превръща в неизменна част от оркестъра „Йохан Щраус“, който става любим на хората от цял свят.
От прословутия въпрос за шофьорската книжка са минали 24 години.
„Тази работа промени живота ми. 24 години по-късно успявам да гледам на музиката и като развлечение, утеха. Тя може да има и лечителна сила“, споделя Кремена и допълва, че именно погледът на Андре Рийо върху музиката е променил и нейния светоглед.
Цигуларката споделя вижданията на краля на валса – че има публика, която дори да харесва класическата музика, не би отишла на цял концерт, но в същото време – не би отишла и на хеви метъл, поп или рок. И тази публика има нужда от своята музика.
„В първите години на неговата известност не беше леко, защото имаше доста критики от страна на традиционните класически музиканти. Но само хора, които са присъствали на живо могат да разберат за какво става въпрос. Андре направи класическата музика достъпна за всички.“
„Не можете да си представите какво е усещането да си на сцената и млади хора, дори тийнейджъри да викат за бис на сцената произведения на Брамс, Бетовен, Шостакович. Това е абсолютно постижение на Андре“, разказва Кремена за опита си на сцената. Тя допълва, че концертите не са просто нещо естетически издържано – а имат дори образователна функция.
Според наблюденията на българската цигуларка в последните 10 години има разчупване на традиционната ни представа за култура, падат все повече граници и това е добре – защото именно така изкуството остава живо. „В крайна сметка, най-важното е хората да продължат да ходят на концерти, театър, изложби. Най-важното е хората да имат чувството, че са удовлетворени. За 3 часа да забравят ежедневните проблеми и се прибират с усмивка вкъщи.“
Артистите и изпълнителите са винаги на ръба – между голямата отговорност, но и огромното удовлетворение, което идва от публиката. „В крайна сметка, удовлетворението е повече“, заключва Кремена и споделя, че уникалното в нейната работа е, че тя, както и колегите й имат възможност да направят изпълнението си само веднъж и ако сгрешиш – това се вижда и чува от всички. За сметка на това обаче, любовта и признанието на публиката успяват да дадат сили и енергия на музикантите. „Имаме шанса веднага след като си свършим работата някой да ни аплодира.“
В професионален план, това за което Кремена мечтае е Чайковски. За нея той е един от най-изумителните композитори и тя искрено се надява някой ден заедно с оркестъра да изсвирят заедно „Валса на цветята“ от „Лешникотрошачката“.
За Кремена Чайковски е гениален мелодик и когато е сама обича да свири именно него. Тя се определя като почитател на романтичната музика.
За саундтрак на живота й Кремена определя “My way” и Либер Танго на Астор Пиацола. Тя обича да намира вдъхновението в малките неща, а не големите и помпозните.
„Трябва да загърбим снобизма и да се вслушаме в сърцето си“, съветва българската цигуларка. „Животът ни е изключително забързан, хаотичен и малките моменти, в които можем да се спрем и да се вслушаме в собствените си мисли и желание, са важни.“
Кремена Минева смята, че не трябва да съдим бързо кое е добро и кое не, а да бъдем космополити. И тъй като тя обича да вижда усмивките на хората, за нея истинското удоволствие от работата е щастието на публиката.
„Не е важно как ще дойдете облечени – а с какво чувство ще си тръгнете“, завършва Кремена Минева. Една българка в оркестъра, който покорява света.
Андре Рийо ще бъде в София с оркестъра си на 8 и 9 юни.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитни новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!