А роматът на ягоди е толкова наситен във въздуха, че човек може да усети вкуса им.
Навсякъде има малки магазинчета със сладки, ядки, на място се приготвят палачинки, дюнери, сандвичи и още толкова много апетитна храна, че е трудно да избереш само едно място, на което да се спреш.
Такава е само част от атмосферата на емблематичния за столицата ни Женски пазар.
ВИЖТЕ КАДРИ НА ЛИЦАТА НА ЖЕНСКИЯ ПАЗАР
Място, което е безспорна част от имиджа на София. За пазара могат да се носят всякакви градски легенди, но истината е, че само човек, който не е бил там, не се е влюбил в него.
На какво Женския пазар дължи колорита си – няма смисъл да гадаем, защото магията не бива да се разваля.
Едно обаче е сигурно: хората, които стоят зад сергиите с пресни плодове и зеленчуци правят от пазара локация, където хората не идват само заради ниските цени.
Именно върху тези лица се фокусира изложбата „Новите лица на Женския пазар“, съвместен проект между Нов български университет, дирекция „Култура“ на общината и пазари „Възраждане“.
Колко са нови новите лица?
Ако погледнете снимките от пазара, логично, ще си зададете въпроса – защо тези лица са нови?
Някои от тях може би са прекарали живота си на Женския пазар. Да, но познаваме ли изобщо тези хора? Благодарение на тази изложба, може би ще ги видим за първи път.
Само на няколко метра над шума, глъчката и ароматите около сергиите, се намира галерия „Сердика“. Един прекрасен пример, че на път за домати можете да намерите време и за изкуство. С единия от кураторите на изложбата и преподавател по фотография – Лиляна Караджова, говорим за смисъла на пазара.
„Търгуването е нещо много древно. Неговата цел е хората да си подсигурят благоденствие.‘ Според Лиляна Караджова, съвременните начини на пазаруване деперсонализират именно този вид търговия, който изисква човешки контакт.
Според кураторката на изложбата, именно на места като женския пазар можем да си припомним каква е социалната роля на търговеца спрямо човека, който пазарува заради благоденствието, а не краткосрочното притежание.
Продавачите са снимани в продължение на месец от десетима студенти по фотография. Лиляна Караджова разказва, че фотографите са насърчавани да използват едри и средни планове, за да може фокусът да падне върху самите хора и вниманието към тях да не бъде изместено от други детайли.
Александра Аргирова, един от фотографите на изложбата споделя, че всеки ден минава през Женския пазар и за нея той е пълен с интересни хора и места. „Добре съхранява народното в градската среда“, споделя тя и допълва, че колоритните образи на търговците са вдъхновяващи.
Яна Тодорова, друг от фотографите, участвали в изложбата споделя, че за нея Женският пазар е интересно място, запазило българското в себе си.
За нея хората там са по-различни от тези в моловете. „Самото снимане беше интересно. Имаше хора, които с удоволствие се съгласяваха и работата беше много приятна.“
Лиляна Караджова казва, че за този тип кадри – репортажните, фотографите трябва да бъдат наблюдателни, да бъдат добри психолози, така че да уловят момента.
Драгомир Димитров, изпълнителен директор на пазари „Възраждане“ разказва, че Женския пазар е най-старото търговско средище в страната – на над 140 години.
Според него пазарът се развива успоредно с живота на хората. Една от основните цели е пазарът, каквато е традицията в големите европейски градове, да се превърне в туристическа дестинация.
„Не сме искали да снимаме някакви търговци, които продават. А търговци, които имат своята професионална идентичност, но имат и своите лични качества“, допълва Лиляна Караджова. Чрез този фотографски проект тя се надява да бъде обновен погледа към хората, които се занимават с търговия.
Изложбата „Новите лица на Женския пазар“ можете да видите в галерия „Сердика“ до 4 юли.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуални новини и любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!