К акво е бъдещето на придвижването в градска среда и възможно ли е то да стане по-екологично? Някои от отговорите на тези въпроси може би ще дойде именно от България. Защото в страната ни е произведен уникален тип електромобил за градска среда, а за световните тенденции в областта на автомобилния транспорт и българската следа – говорим с Росен Даскалов, проектирал уникалните модели.
Росен Даскалов е бивш автомобилен състезател. Какво обаче запазва от спорта, след като се отказва от него? „Това да си внимателен, но и да не губиш скорост от прекалена предпазливост. Както на пистата, така и в живота трябва да си наясно с обстановката няколко метра пред теб, за да може да действаш адекватно“, разказва Росен Даскалов и допълва: „Разбира се неизбежни са моментите, когато нямаш видимост пред себе си - тогава трябва внимателно да избереш скоростта си.“
Скоростта, но тази за градска среда, както и тенденциите в придвижването в градска среда са сред основните интереси на Росен Даскалов и компанията му. Според него в момента развитието е основно в две посоки: „Автомобилите, които ще се използват след 20 години, според мен, ще бъдат два вида. Първо - автомобил за придвижване по време на работа и бизнес нужди и автомобили за удоволствие и свободно време.
Именно в първия сегмент ще се намерят сериозни фирми като нашата и ще изместят конвенционалното автомобилостроене.“ Традициите в този сектор са предизвикателство за света – най-вече заради вредните емисии и нуждата от въздух в големите градове. „Всички виждаме, че светът се променя драстично в посока на технологиите щадящи околната среда. Време е всички, от единиците до огромните корпорации, да поемем отговорност за действията си и с всеобщи усилия да подобрим условията на живот на Земята“, казва Даскалов и допълва: „В над 200 града в Германия градските центрове са вече затворени за дизелови автомобили.
Европейските градове се нуждаят от този вид транспорт.
Първо ще се електрифицират големите градски мегаполиси, където достъпът до електроенергия и зарядни станции е по-лесен. Транспортът извън градовете през следващото десетилетие ще се базира на „plug in хибридите“, които ще изпълняват нормите за емисии в градска среда, а извънградска среда ще ползват конвенционалните двигатели.“
България има своите традиции в конструирането, споделя Росен Даскалов: „През 70-те години на миналия век България е била световен лидер в производството на електрокари. Нашата мечта е да върнем обратно имиджа на България като производител на високотехнологични автомобили, както и да е използваме изделията, произвеждани в България за окомплектоване на нашите автомобили.“
Друго основно предизвикателство е сертифицирането. „Ние смятаме и сме си поставили за цел да предизвикаме институциите да въведат европейските лабораторни рамки и практики и да направим така че автомобил, произведен в България, да може да бъде сертифициран и одобрен за движение по европейските пътища в нашата страна“, допълва Росен Даскалов.
Той е убеден, че електромобилите, проектирани в България нямат аналог в световен мащаб. „Новата линия L City е насочена основно към транспорт на пътници и туристи в големите градски центрове. Такъв автомобил, сертифициран за движение в категория М1 по пътищата, няма аналог в световен мащаб. Отделно мултифункциоалността на платформата ни дава възможност за огромен брой надстройки и модификации върху едно шаси. Това също само по себе си е уникално.“
Философията за дизайн и производство, които не вредят на природата, е залегнала в проекта за електромобила. „Проектът ни се основава на концепцията за лесен за използване, екологичен и достъпен за производство автомобил. Освен това е важно автомобилите да са дизайнерски издържани и да създават настроение в потребителя.“
Трудностите са част от процеса, но удовлетворението от преодоляването им също е голямо, споделя Даскалов и допълва: „В процеса на работа винаги идва момент, когато възниква пречка на пътя ни, която понякога отнема дълго време на изследване на проблема, понякога и безсънни нощи. Любимата ми част е, когато аз и екипа ми в крайна сметка успеем да я отстраним с общи усилия. Това са най-ценните уроци и от там идва цялото ноу-хау на една фирма.“
Българският електромобил заминава за най-престижното световно изложение в света Geneva International Motor Show 2020. Именно там ще бъдат представени двата български модела - електрическа триколка и автомобил за разходка на туристи.
Дали всички тези тенденции ще се развият и каква ще е българската следа – зависи от това колко смело мечтаем и колко много работим, за да постигнем целите си.
А ако Росен Даскалов можеше да даде един съвет на 10-годишно дете, което открива света, той ще звучи така: „ Да не спира да мечтае и още по-смело и по-бързо да реализира мечтите си. Също да знае, че предприемаческия дух е нещо, което носиш в себе си и не зависи от нищо материално около нас.“
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!