И ма две неща, с които България е популярна по света. Едното е киселото мляко и съдържащият се в него лактобацилус булгарикус, а другото е розовото масло, което служи за основата на някои от най-луксозните парфюми в света.
Къде е допирната точка между тези две истински национални богатства?
Отговор на този въпрос за Vesti.bg и Вдъхновените дава Йонко Чуклев, част от екипа на Cardinal Bites, които създадоха оригинална българска рецепта без аналог в света - протеинови бонбони с български пробиотик и розово масло.

Защо именно бонбони и как започва всичко. Йонко разказва: "Когато се събрахме с екипа, имахме следния казус: как да направим нещо сладко и в същото време - да те поддържа в добра форма. И като всеки стартъп знаехме, че когато не намериш нещо, което да отговори на критериите ти, си го създаваш сам.
Спряхме се на бонбоните, защото те са доста подценявани в България. После си зададохме въпроса - какво уникално нещо от България можем да включим, така че да имаме потенциал за нашия пазар, а защо не и за чуждия. Така решихме да обогатим бонбоните с розово масло, български пробиотик и протеин."
Така започват опитите. На принципа проба-грешка се създават различни рецепти, за да се подобри вкуса.

Авторки на рецептата са Мария Сбиркова и предприемачът Жасмина Гевезиева, които са изключително фокусирани върху здравословната страна на бонбоните.
"Все повече хора се интересуват от здравословния начин на живот. За тях е проблем, че не могат да поръчат сладки неща, които отговарят на критериите им. Целта беше именно тези хора да могат да си позволят да консумират този продукт без угризения."

На пръв поглед, идеята за протеиновите бонбони изглежда като предизвикателство - как ще се приеме от общество, в което все пак традиционната кухня е предпочитана и популярна.
Йонко обаче смята, че българите са все по-склонни към кулинарни експерименти. Сравнява хората тук с хората в Англия, където работи години наред.
"Там можете да видите всякакви ресторанти - индийски, пакистански, перуански, разнообразието е нещо като даденост. В същото време, ако прекарате известно време в един британски офис, ще установите, че хората там имат 3-4 места, които предлагат традиционните за Англия сандвичи - и те ще отидат именно там.

Наблюденията ми в България са, че тук хората правят точно обратното. Когато са заедно и видят нещо ново, което не са опитвали, не отиват на вече добре познати места, а веднага си казват "Не сме опитали това, нека го направим!"
Именно тази променяща се среда се оказва решаваща за Йонко, когато трябва да направи избор между Обединеното кралство и България.
"Преди имах предложение да работя и остана изцяло в Англия, но нереализираният потенциал у нас е основният ми мотив да откажа офертите за чужбина и да остана тук.
Именно тези възможности, които не използваме са основният ми подтик да бъда тук и да работя", казва още Йонко и допълва: "Докато разработвахме бонбоните осъзнах какво богатство имаме. Ние сме сред топ производителите на билки в Европа, българският пчелен мед се използва за подобрител на медовете от Азия, близо 24 милиона японци ядат българско кисело мляко, а иновативни родни продукти като олио от орехи или органични капсули с розово масло ежегодно впечатляват на международни изложения".

Йонко не крие, че българските производители добавят все повече добавена стойност към продуктите. Така например той искрено се радва, когато види роден продукт в чужбина, както например влизайки в супермаркет във Франкфурт, попада на български ябълков чипс.
Такива идеи го вдъхновяват и провокират него и екипа да тестват възможностите си - както у нас, така и в чужбина.
И признава, че работата в България го вдъхновява.
"Мисля, че ако си отворим очите за това, с което разполагаме: билки, минерални води и помислим как да използваме - резултатите няма да закъснеят.
Имаме потенциал, трябва да имаме и куража да го развием."
Как обаче се работи в екип, особено ако възникнат трудности? "Всеки, който започва да развива собствена идея, трябва да е наясно: предизвикателствата са сигурни. Винаги ще се случи нещо. Просто човек трябва да търси алтернатива или ако наистина това е неговата мечта - да не позволява трудностите да го разсейват, а да гледа напред", казва Йонко.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитни новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!