Н а 1400 метра в небето над Етамп, Франция, моторът на самолет модел "Блерио XI" спира.
За пилота му това трябва да значи едно – сигурна смърт.
Летецът обаче запазва хладнокръвие и използвайки отличните си познания за принципите на аеродинамиката, той предприема спускане, което ще остане завинаги в историята.
Името на авиатора е Симеон Петров, роден преди 130 години в Русе, първият човек в историята на авиацията, който успява да приземи успешно самолет със загаснал двигател по време на полет, разказва ветеранът Иван Петков.
След като слиза от машината, французите го носят на ръце до града, а в чест на Симеон Петров във Франция излиза възпоменателна картичка.
Повече за знаменития българин можете да видите във видеото на Живко Константинов:
Първи във всичко
Симеон Петров е първият човек, който лети в небето над София, първият началник на аеропланното училище и основател на летище „Божурище“.
Извършва първото кацане през нощта на боен самолет по време на война.
Животът след небето
След подписването на Ньойския договор от 1919 година, той спира да се занимава с авиация, но не може да избяга от съдбата си – да бъде първи във всичко.
Така той започва да внася спортни стоки и велосипеди в страната. Заради приноса му към колоезденето в България, става водач на отбора ни на олимпиадата в Берлин през 1936 година.
Петров създава дружеството „СИМОНАВИЯ“, което първоначално внася грамофонни плочи от Франция, а след това започва производството им у нас.
Марката на плочите е „Орфей“, а дружеството записва над 5000 плочи, които се превръщат в част от основата на репертоара на радио София.
През 1947 година „СИМОНАВИЯ“ е национализирано, а името е променено на „Балкантон“.
Симеон Петров, първият в небето, става работник-бобиньор в софийския Силнотоков завод.
Умира от инфаркт на 61-годишна възраст в София.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитни новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!