В иртуалната реалност винаги е вълнувала хората и е предизвиквала тяхното въображение.
A група български визуални артисти създават проект, който може да помогне на много хора да се запознаят с българската природа, култура и традиции и да ги вдъхновят да посетят страната ни.
За „Вдъхновените“ и Vesti.bg творческият директор – Тихомир Няголов разказва за предизвикателствата и трудностите, които се преодоляват, когато искаш да реализираш мечтата си.
„Имаме амбицията да сканираме и възпроизведем най-популярните туристически дестинации в света. Проучваме локации, които са интересни както заради природните забележителности, така и заради богатата си история“, разказва Тихомир.
ВИЖТЕ УНИКАЛНИТЕ ВИЗУАЛИЗАЦИИ НА ОБЕКТИ ОТ БЪЛГАРИЯ
Като естествен първи избор обаче в полезрението на целия екип попадат Белоградчишките скали. Главно, защото това е място, което съчетава в себе си всичко: природа, история, култура.
„Ако потърсите в интернет, можете да откриете клипове на известни пътуващи влогъри, които са направо изумени от красотата на това място. Няма човек, който да го е посетил и да не е останал впечатлен.“
За да могат обаче да започнат изработването на проекта, Тихомир и екипът му посещават мястото. За да можеш да направиш точно „копие“ на локацията, има редица изисквания.
„Използваме дронове, за да сканираме местността. Зависим както от техниката, така и от особеностите на времето. За да заснемем нужния материал, светлината трябва да е специфична и не можем да го правим по всяко време на годината, че дори и по всяко време на деня.“ Така Тихомир и хората от екипа на няколко пъти са подведени от климатичните условия, а друг път трябва да почистят локацията от изхвърлените там пластмасови отпадъци и фасове.
Защо обаче създаването на подобен тип виртуална реалност е толкова важно?
Има поне две сфери, в които виртуалната реалност може да намери приложение: образованието и туризма.
„Смятам, че ще е доста по-привлекателно за някое дете да му дадеш възможност да подържи древна находка, вместо да я гледа в някой учебник или пък през витрината на музей, препълнен с други хора“, споделя Тихомир.
Той и екипът му са моделирали и създали в проекта няколко предмета, характерни за различни епохи: пушка от Сръбско-българската война, рицарски меч и дори част от тракийско съкровище.
Разработката на Белоградчишките скали изправя Тихомир пред едни много реален проблем в областта на туризма. „От Лондон до София, например можете да стигнете за 2 часа. А от София до Белоградчик са нужни поне 3 часа.“
Според младият специалист Белоградчишките скали не отстъпват по нищо на световни забележителности, но България все още не е сред топ дестинациите за туризъм, а трудният достъп до този обект, например, може да се окаже сериозна спънка към това повече хора да го посетят.
В бъдещите творчески планове на Тихомир и екипът му влиза „реставрацията“ на много интересни археологически обекти у нас, от които обаче не е останало почти нищо. Как може това да се случи?
„На наша територия е имало страшно много римски градове, средновековни крепости… Те обаче не са запазени в автентичен вид до наши дни. А едно задълбочено проучване и детайлно сканиране на останките би направило възможно да пресъздадем с голяма доза достоверност някои от впечатляващите архитектурни забележителности, които са останали в миналото.
По този начин можем да създадем една своеобразна машина на времето, с която да се връщаш, да речем, в античния град Никопол и да видиш как е изглеждал по времето на император Адриан.“
В плановете обаче не влизат само обекти от България, но и от чужбина, признава Тихомир и споделя, че е мислел за пирамидите, Петра, Стоунхендж.
За екипа обаче е важно да направи още нещо възможно: „Хората да посетят по-труднодостъпните кътчета от света – високи върхове, океанското дъно, закътани райски плажове.“
Друго предизвикателство е създаването на въображаеми обекти, популярни от митове и легенди. „Проектът, с който искаме да се захванем след Белоградчик, е остров Авалон от легендите за крал Артур. Всеки е чувал за това място. Има страшно много художествени произведения, в които е описвано по различен начин.
Но Авалон на практика никога не е съществувал. Затова вече е в ход детайлно проучване на цялата налична литература по темата. Работим по концептуални модели. Тук базата за сравнение не е реалния обект, а колективната представа за него.“
Кои са най-големите трудности пред такива амбициозни проекти?
Тихомир споделя, че това често е финансирането. „Не само да обезпечим технически работата си или да финансираме пътуванията си. Истинската трудност е да задържим хората. Тук в България наистина има много добри специалисти в това, което правим и всички големи компании в сферата са заинтересовани от тях.“
Тихомир разказва, че именно в България работят едни от най-добрите специалисти в индустрията и представя един факт, който може би не е известен на широката аудитория „България може да се похвали с една от добрите школи в 3D-арта. Някои от най-големите компании, производители на компютърни игри, имат офиси тук и съответно едни от най-добрите специалисти в тази индустрия са българи.“
Тихомир споделя още, че голяма част от екипа му идват от гейминг индустрията и едно от най-големите вдъхновения за тях е, че именно чрез работата си, те могат да изживеят въображението си.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитни новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!