О т 27 май (сряда) директорът на Агенция „Митници“ Ваньо Танов ще поеме организацията на ГКПП Капитан Андреево. Това стана ясно след среща на финансовия министър Владислав Горанов, министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски и шефа на митниците с превозвачи.
Срещата бе по инициатива на превозвачите заради големите опашки и бавната обработка на документите на преминаващите товарни автомобили на граничния пункт.
Превозвачи казаха преди срещата, че
поради липса на хора обслужването на пункта е изключително бавно,
издаването на карнетите отнема повече от 40 минути и реално са принудени да чакат с дни, за да пресекат границата. Финансовите загуби от това те изчисляват на около 150 евро дневно на камион.
Министър Горанов призна, че претенциите на превозвачите към организацията на работа на граничния пункт са основателни. По думите му обаче превозвачите имат претенции, не към нормативните актове, които Агенция „Митници“ издава във връзка с режимите на работа на пунктовете, а към организацията на работа.
Според министъра е нужно подобряване на работата и на редовите митничари. Той добави, че има проблеми както с мотивацията на редовите митничари, така и с лошата инфраструктура на пункта.
Натрупани са също така комплексни проблеми и от българската, и от турската страна. На родните митничари им се налага да вършат и голяма част от работата на съседите. Основно по отношение на митническите режими, оформянето на транзитните документи и режимите, фигуриращи в ЕС. „Проблеми има с митническите режими както от турска, така и от българска страна и те се свеждат до избора на икономически оператор, който оформя движението на стоките. Те избират най-изгодните варианти, но това води до струпване на много голям брой камиони, които се опитват да минат през един и същи пункт. Това от своя страна ангажира много време и ресурс“, поясни Горанов.
Горанов каза още, че в момента на пункта има повече митничари от необходимото. Изпратени са и допълнителни мобилни групи от София, за да не се създава впечатлението, че струпването на превозни средства е заради липсата на достатъчно служители.
Финансовият министър се надява в следващите дни проблемите да бъдат решени.
След срещата Горанов каза още, че решението Танов да поеме организацията на граничния пункт е временна мярка.
Министърът добави, че директорът на свиленградската митница Стефан Марашев е освободен, тъй като самият той е заявил, че не разполага с достатъчно капацитет, за да осигури нормалната дейност на граничния пункт.
За Танов
проблемът с големите опашки на границата не може да бъде решен с увеличаване на митническите служители.
Във връзка със ситуацията на контролно-пропускателните пунктове на границата с Турция той посочи, че не могат да бъдат извършвани толкова бързо проверки. „Пет камиона да влязат и те задръстват съответните трасета. Трябва да отидат на рентген и да бъдат върнати обратно, а колата не е с неограничени размери. Да не забравяме, че на Капитан Андреево продължава строителството и половината част не е асфалтирана, което също създава голямо затруднение“, коментира Танов.
Според шефа на митниците ролята на гранично контролно-пропусквателния пункт е да пропуска стоките и да извършва проверка на тези, които са рискови. „Понякога се налага да разтоварим един камион. Ако разтоварим три камиона на плаца, в продължение на часове няма да мине нито един. За това правим статични проверки и разчитаме на рентгена“, обясни той.
Министър Московски се ангажира от своя страна МТИТС също да съдейства за нормализиране на пропускателния режим на ГКПП Капитан Андреево.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!