С лед редица кинофестивали през есента и премиери на престижни продукции в последните седмици на 2022 г. с цел да се класират за сезона на филмовите награди през 2023-та, въпросният сезон най-после навлиза в разгара си. По традиция този момент от календара е маркиран от церемонията по раздаването на наградите „Златен глобус“ на Асоциацията на холивудската чуждестранна преса.
Тази година не се отличава с кой знае какви изненади що се отнася до спечелилите златните статуетки, но разделението, което „Златните глобуси“ правят между доста свободно дефинираните жанрови категории „драма“ и „мюзикъл или комедия“, винаги излъчва по двама фаворити за най-добър филм, най-добър актьор и най-добра актриса. С това надпреварите за хронологично последващи награди като „БАФТА“ и „Оскар“ придобиват по-ясни очертания.
„Златен глобус“ за най-добър филм напълно очаквано и до голяма степен заслужено получиха „Семейство Фейбълман“ и „Баншите от Инишерин“. Двете ленти се утвърдиха като най-коментирани заглавия в критическите среди през последните месеци и са дело на двама фантастични, многократно доказани познавачи на киноезика: Стивън Спилбърг и Мартин МакДона.
Прочетете критическите ревюта на Vesti.bg на двата най-добри филма за 2022 година според наградите „Златен глобус“:
Фаворитът за „Оскар“ тази година: „Баншите от Инишерин“ на Мартин МакДона
Спилбърг относно Спилбърг: „Семейство Фейбълман“ и израстването на един гений
Именно те двамата си поделиха и призовете за режисура и сценарий според собствените си по-силни качества: Спилбърг взе наградата за най-добър режисьор, а МакДона – тази за най-добър сценарист. Ако нещата се повторят и в нощта на „Оскар“-ите, и в двата случая ще става дума за отдавна заслужено припознаване на качествата на двамата майстори.
Спилбърг не е печелил „Оскар“ от 1998 година и „Спасяването на редник Райън“ насам въпреки неспирния му принос към седмото изкуство и популярната култура оттогава досега, включващ и редица номинации за златните статуетки, завършили без награда. МакДона пък бе ограбен от „Оскар“ за най-добър сценарий и най-добър филм през 2018 година, когато „Три билборда извън града“ заслужаваше и двата приза, но не бе отличен поради причини, не дотам свързани с киното.
На „Три билборда“ разстояние от мъката и щастието
В актьорските категории триумфираха Кейт Бланшет от филма „Тар“ и Мишел Йео от „Всичко навсякъде едновременно“ при дамите, и Колин Фарел от „Баншите от Инишерин“ и Остин Бътлър от „Елвис“ – при мъжете. И четирите победи бяха лесно предсказуеми, но повдигат въпроса кой ще спечели „Оскар“-ите за главна мъжка и главна женска роля, където наградата очевидно е една.
Бътлър и Бланшет изглеждат с по-големи шансове понастоящем, но между сегашния момент и церемонията на американската Академия има немалко време и награди, които ще бъдат раздадени междувременно, а предвид трябва да се вземат и различните маркетингови кампании на студията. Но ако все пак търсите някого, на когото да заложите къщата си още отсега, това трябва да е Остин Бътлър.
Грандиозното му превъплъщение като Елвис Пресли във филма на Баз Лурман, придружено от безупречни, технологично неподправени изпълнения на песните на Краля на Рока, е точно типа актьорско представяне, което Академията обожава. Ролята на Колин Фарел в „Баншите от Инишерин“ е далеч по-сдържана, на пръв поглед обикновена и европейска като стил, за да го направи фаворит за „Оскар“ – но можете да бъдете почти сигурни, че ирландецът ще триумфира с „БАФТА“.
Единствената изненада за цялата вечер дойде от категорията за поддържаща женска роля, където със „Златен глобус“ бе отличена Анджела Басет за работата ѝ по „Черната пантера: Уаканда завинаги“. Драматичното ѝ представяне в амплоато на отчаяна майка и кралица във филма на Marvel Studios заслужено ѝ донесе успех, но конкуренцията ѝ ще си остане тежка и в оставащото време от сезона на наградите.
Отвъд предразсъдъците и смъртта на един герой – „Черната пантера: Уаканда завинаги“
С награда „Сесил Б. ДеМил“ за цялостно творчество пък заслужено бе отличен Еди Мърфи, който бързо създаде и най-забавния момент за вечерта, като посочи трите най-важни фактора за успех в Холивуд: да си плащаш данъците, да си гледаш работата и да не говориш за съпругата на Уил Смит. Остава ни да стискаме палци Мърфи да получи повече шансове от големите студия да създава забавни моменти и на големия екран в идните години.
Вечерта на „Златните глобуси“ е последвана от отваряне на гласуването за наградите „Оскар“ буквално на следващия ден, а номинациите на американската Академия ще бъдат обявени на 24 януари. Предстои да видим кои други заглавия ще успеят да се намесят в надпреварите – можете да бъдете сигурни, че касови продукции като „Топ Гън: Маверик“ и „Аватар: Природата на водата“ ще бъдат номинирани в много категории, дори вероятно в двуцифрен брой.
Друг е въпросът, че превърналият се през последните 20 години в традиционен снобизъм на Академията по всяка вероятност ще ѝ попречи да припознае реалните художествени качества на толкова популярни филми, но надеждата, както на екрана, така и в живота, умира последна. Затова и сезонът на филмовите награди всяка година неизменно носи интрига!
Още от автора:
Несъвършеният „Вади ножовете 2“ и белегът на забележителния сценарист
Най-добрите от добрите: Топ филмите за 2022 година
Киносъбитието на годината или не: „Аватар: Природата на водата“
Коледният филм, от който не знаехте, че имате нужда
Спилбърг за Спилбърг: Израстването на един гений
Това е най-ирландският филм, който може да съществува
Нито комедия, нито ужас... но никой не може да му устои
Това е най-гледаният филм по Netflix през ноември 2022 г.
Отвъд предразсъдъците и смъртта: „Черната пантера: Уаканда завинаги"
Една звезда в ролята на живота си: Всички говорят за този филм
Край на най-епичната битка на телевизионния сезон
„Амстердам“: Хаотичната песен за живота на един голям режисьор
20 години от раждането на една легенда
Този филм ще се окаже най-скандалният на годината
Най-касовият филм в историята: 13 години по-късно
Няма по-чаровна двойка: Джордж Клуни и Джулия Робъртс в „Билет до Рая“
Класиките, които искаме да гледаме на кино отново
Филмите от фестивала във Венеция, за които ще слушаме през сезона на „Оскар“-ите
Най-епичната битка на новия телевизионен сезон
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!