С толичани ще трябва да се изравнят по екостандарти за колите си с най-богатите европейци и ще бъдат допускани в града само с автомобили от най-висок клас или с нулеви емисии на газовете, пише в. „Сега“.
Това ще се случи, ако се изпълни желанието на
кметът Йорданка Фандъкова, която се подписа под общо писмо с кметовете на Рим, Париж, Амстердам, Мадрид, Копенхаген, Виена, Брюксел и Хелзинки с настояване в ЕС да се въведат единни по-строги мерки за намаляване замърсяването на въздуха от транспорт.
Писмото е изпратено до ЕК и Съвета на ЕС, който след по-малко от два месеца ще мине под председателството на България. Тъй като обявява, че „идните месеци ще бъдат решаващи за въвеждане на амбициозни стандарти за емисиите на автомобилните газове и за ефективни контролни режими“, може да се очаква, че България ще стане координатор на тази инициатива.
Спират колата и 100 лв. глоба, ако няма катализатор
Цялата истина за автопарка у нас в цифри
Въздухът в София е трайно опасен
Активисти: София вече не е зелен град
Кметовете настояват за четири мерки. Първата е до края на 2017 г. да бъдат въведени задължителни автомобилни тестове на европейско и национално ниво, както и строг надзор от организациите, които ги контролират.
Втората мярка предвижда да се изработят общи стандарти за допустимите емисии на въглероден двуокис с хоризонт 2025 г. и 2030 г., като целта е постепенно намаляване на емисиите от конвенционални превозни средства и широко въвеждане на превозни средства с нулеви емисии, в т.ч. от автомобилите.
Трябва да се допълнят съществуващите регулации за въглеродни емисии от автомобили със задължителни цели за продажба на превозни средства с нулеви емисии, като се осигури европейски пазар за нулеви емисии.
Също така ще се предложи нов ограничителен норматив Евро 7 за автомобилните газове, който да е технологично неутрален и да позволява на градовете в Европа да отговорят на указанията за качество на въздуха на Световната здравна организация.
Ако идеите станат факт, това ще означава подмяна на почти целия автомобилен парк в България.
Най-усъвършенстваните коли в момента се произвеждат по стандартите Евро-5, Евро-6 и Евро-6+. Очаква се стандартът Евро-7 да започне да се прилага от 2019 г., като „технологичната неутралност“ ще означава, че той ще е еднакъв за бензиновите и дизеловите коли, а не както сега да се допуска разлика между двата типа двигатели.
Според последни данни, огласени в средата на октомври от Европейската асоциация на вносителите на автомобили за възрастта на масовите коли в ЕС през 2016 г., българите карат най-старите коли в Европа. Средната възраст на автомобилите в ЕС като цяло е 10.7 години, а при нас – над 20 години.
Други кметове от източноевропейски столици освен Фандъкова не са се подписали под писмото.
Заради икономическата криза рязко се е вдигнала възрастта на автомобилите в Европа в сравнение със средната възраст от 8 години през 2007 г. Финансовите притеснения са принудили европейците да карат по-дълго автомобилите си и да отлагат покупката на нови.
По брой коли на 1000 жители българите се доближават до средното равнище в Европа – 510 у нас спрямо 573 в ЕС.
Повече от половината коли в ЕС карат с бензин – 56%. Около 40% са автомобилите на дизел и едва около 4% – с алтернативни горива. В писмото специално се подчертава, че „дизеловите коли не отговарят на екостандартите в ЕС“.
Служителка в Европейската комисия се изненада от инициативата, защото и сега има общи стандарти, които повечето държави не успяват да покрият.
Заради нарушения на Директивата за качество на въздуха 23 държави, сред които и България, са в наказателна процедура, започната от Еврокомисията. Служителката не вижда логика в демарша на деветте кметове и особено в участието на София, която е далеч от жизнения стандарт на развитите столици.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още новини харесайте страницата ни във Facebook ТУК
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!