Н а коалиционен съвет днес са изгладени противоречията в управляващата коалиция за ДДС. Това обясни в отговор на журналистически въпрос съпредседателят на ПГ „Обединени патриоти” Искрен Веселинов на брифинг в парламента, на който патриотите представиха свой проект за защита на задлъжнели физически лица.
Вчера възникна напрежение по време на обсъждането в бюджетна комисия на отделните законопроекти, свързани с налога. „Преди час приключи коалиционният съвет в МС, няма напрежение, текстовете са изгладени,
отхвърлените законопроекти на НФСБ и ВМРО не е с цел провокация, а трябва да остане един проект, губим време да се направи сборен проект”,
коментира Веселинов.
Горанов: 24% ДДС или 18% данък печалба
Той увери, че ваучери има и в основния законопроект, НФСБ са дали по-разширено тълкуване. Съпредседателят на ПГ на ОП уточни, че 9% ДДС ще бъде за книги, вкл. електронните учебници, както и за ресторантьорските услуги, за кетъринг, осъществяван от заведение, регистрирано по закона за туризма.
Във връзка със законодателните си приоритети,
ОП представиха проект за защита на физически лица при неплатежоспособност.
Той ще бъде предоставен за обществено обсъждане, а след края на карантинните мерки на 16 юни групата ще инициира и среща в НС на всички парламентарни партии и институции, БНБ, които засяга такъв закон.
Йордан Цонев: При намаляване на ДДС цените няма да паднат
„Има и директива на ЕС от 2019 г, която третира вариантите за несъстоятелност на юридическите и физическите лица и дава препоръки държавите да предприемат мерки в тази посока”, мотивира се Веселинов. Той отбеляза, че България, заедно с Хърватия, остават единствени в Европа, които нямат закон, защитаващ физическите лица, още повече, че сега се очаквал и взрив на длъжници след коронавируса. Идеята на предложението е длъжник, който не може да обслужва задълженията си по обективи причини повече от три месеца, да може да поиска защита от българския съд.
Междувременно
Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) излезе с позиция относно законопроекта за изменение на Закона за ДДС,
изпратена до председателите на Комисията по икономическа политика и туризъм и Комисията по бюджет и финанси към 44-то Народно събрание на Република България.
ДПС предлага: 9% ДДС за стоки за деца до 3 години
„Асоциацията е на принципна позиция в подкрепа на настоящата данъчна система на България, която е изготвена така, че да осигурява добри и предвидими условия за извършването на стопанска дейност в страната. Всяка промяна в системата би изложила на риск и би поставила под съмнение стабилността и предвидимостта на бизнес средата и би отправила неблагоприятни сигнали към предприятията и инвеститорите.
Именно по тази причина, стабилността на данъчната система и избягването на каквито и да е промени в нея, особено след като е доказала своята адекватност посредством непрекъснатото подобряване на събираемостта и изпълнението на приходната част на бюджета, следва да бъде избягвано”, пишат от АИКБ.
По-ниско ДДС за заведенията може да влезе в сила от 1 юни
Оттам подчертават, че отчитат „сериозността на предизвикателствата, пред които е поставена българската икономика и особено някои нейни сектори” заради мерките срещу разпространението на COVID-19. „Във връзка с това приветстваме инициативите на законодателната и изпълнителната власт за предвиждане на мерки за подкрепа на икономиката като цяло, както и на най-засегнатите сектори. Като такива мерки приемаме предложенията за изменения в Закона за данъка върху добавената стойност, внесени от г-н Ципов и група народни представители”, казват още от АИКБ.
Ето и пълния текст на позицията:
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН КЪНЕВ,
Асоциацията на индустриалния капитал в България е на принципна позиция в подкрепа на настоящата данъчна система на Република България, която е изготвена така, че да осигурява добри и предвидими условия за извършването на стопанска дейност в страната. Всяка промяна в системата би изложила на риск и би поставила под съмнение стабилността и предвидимостта на бизнес средата и би отправила неблагоприятни сигнали към предприятията и инвеститорите. Именно по тази причина, стабилността на данъчната система и избягването на каквито и да е промени в нея, особено след като е доказала своята адекватност посредством непрекъснатото подобряване на събираемостта и изпълнението на приходната част на бюджета, следва да бъде избягвано.
В същото време АИКБ отчита сериозността и дълбочината на предизвикателствата, пред които е поставена българската икономика и особено някои нейни сектори, поради мерките за предотвратяване на разпространението на епидемията от COVID-19. Във връзка с това приветства инициативите на законодателната и изпълнителната власт за предвиждане на мерки за подкрепа на икономиката като цяло, както и на най-засегнатите сектори. Като такива мерки приемаме предложенията за изменения в Закона за данъка върху добавената стойност, внесени от г-н Ципов и група народни представители. Обръщаме внимание на следните конкретни моменти:
АИКБ припомня отново позицията си, че следва да бъдат подкрепяни доходите на хората, за да могат да си плащат сметките и покриват разходите, а не да се субсидират цени или поемат разходи от бюджета. Затова ние не подкрепяме намаляването на ДДС за храни, лекарства, детски стоки и др., правено с цел намаляване на цени за всички. Подкрепата на доходите на работещите в предприятията в затруднение с мярката за компенсиране на отсъстващия доход при спиране на работа или при непълно работно време (за времето когато не се работи) би помогнала за запазване на много повече работни места и би била много по-ефективна, ако бъде в съотношение 60/0 или 60/15. Така много повече предприятия, изпаднали в затруднение поради коронакризата, ще могат да се възползват от нея и да не извършват съкращения, а не само онези, които имат финансови резерви, за да доплащат нелогично и несправедливо възнаграждения до пълния им размер на работници, които не полагат труд.
АИКБ подкрепя принципно всички мерки, които биха „изсветлили“ трудовите правоотношения, биха увеличили доходите и стимулирали потреблението. В тази посока подкрепя увеличението на минималния осигурителен доход за икономическите дейности 55, 56 и 79 – Хотелиерство, Ресторантьорство, Туристическа агентска и операторска дейност, други дейности, свързани с пътувания и резервации от 610 лв. на 800 лв., като споделя мотивите, с които това е направено, и вярва, че подобна стъпка отразява икономическите реалности в тези сектори, след като е предложена от браншовите им организации.
АИКБ може да подкрепи евентуално намаляване на ставката на дължимия данък добавена стойност до 9 %, само като антикризисна мярка с временен характер, за подкрепа на сектора, като отчитаме, че дейността на хотели, места за настаняване, питейни заведения и заведения за хранене e най-засегната от мерките за предотвратяване на разпространението на COVID-19. АИКБ подкрепя и мярката, насочена към книгоиздаването и разпространението, тъй като тя обхваща и учебниците и учебните пособия, свързани с публични разходи, така че нейното въздействие върху бюджета ще е и по-ограничено.
Не споделяме позицията, че намаляване на ставката за тези два сектора трябва да е съпроводено с увеличаване на други данъци. По-малкото приходи в бюджета (от порядъка на 160 млн. лева общо за двата сектора) могат да бъдат компенсирани с повишена събираемост, повече приходи от осигуровки и подоходен данък предвид увеличения осигурителен доход, както и с намаляване на разходите на администрацията. Даже и нищо от това да не се случи, бюджетният дефицит би се увеличил от едва 2,8% на не повече от 3,0 %. Това не представлява някакъв сериозен проблем предвид прогнозата на Европейската комисия за бюджетен дефицит за останалите страни в Съюза от 4,8% до 11,1% или средно за държавите членки в размер на 8,3%.
С УВАЖЕНИЕ,
ВАСИЛ ВЕЛЕВ,
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА УПРАВИТЕЛНИЯ СЪВЕТ
НА АСОЦИАЦИЯ НА ИНДУСТРИАЛНИЯ
КАПИТАЛ В БЪЛГАРИЯ
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!