П етролът изпрати най-трагичното тримесечие в своята история, в рамките на което изгуби около 70% от стойността си. За същия период от време горивата в България също поевтиняха - основно през месец март. Цените вече са с приблизително 15% по-ниски (около 25 ст.) спрямо началото на годината, показва справка в специализираната за горива платформа Fuelo и проверка на Economic.bg във всички най-големи вериги бензиностанции.
Толкова ниски средни цени на масовия бензин А95 (1.88 лв.) и дизела (1.91 лв.) не са наблюдавани в последните три години, за които платформата дава информация.
Успоредно с поевтиняването на горивата потреблението им се срива заради забраните за пътуване - мярка, имаща за цел да ограничи разпространението на коронавируса. По данни от миналата седмица на Българската петролна и газова асоциация (БПГА), предоставени на Economic.bg, продажбата им е намаляла с над 50%.
Защо цената на бензина в България не пада повече
Както при всеки бизнес, така и при този спадът в продажбите носи затруднения, тъй като в цената на продукта се включват и определени фиксирани оперативни разходи. В цената на горивата влизат акциз, ДДС, разходи за дистрибуция, реклами, заплати, поддръжката на бензиностанции, обясни за Economic.bg Светослав Бенчев от БПГА.
„Ако вземете една касова бележка, след като заредите, може да видите, че по-голямата част от цената се формира от данъци“, казва той.
ВАП сезира КЗК за разликата между световната цена на петрола и на бензина у нас
В края на миналата седмица, в интервю за NOVA, финансовият министър Владислав Горанов отправи индиректна критика към търговците на дребно с горива, че не са солидарни с народа в условията на криза. Той изказа мнението си, цитирайки безпрецедентна справка от Агенция „Митници“, от която се вижда, че цената, на която горивата излизат от данъчните складове, е приблизително с 30 ст. по-ниска от тази, на която се продава на колонките.
„Видях една публикация на страницата на Агенция "Митници", която показва анализ между цените, на които горивата излизат от данъчните складове и цените, по които се продават на бензиностанциите. Десетки стотинки е разликата между освободените количества с платен акциз и ДДС и цената, на която стигат до бензиностанциите. Знам, че те примерно имат определени фиксирани разходи, самите търговски обекти. Не казвам, че има картел. Казвам, че има един диференциал на цените на горивата в нашите складове и цените на горивата по бензиностанциите. Нека бензиностанциите да погледнат тази статистика и всеки да прецени доколко е солидарен в този момент и в тази криза“, заяви Горанов в интервюто.
Covid-19 нанася съкрушителни удари на авто индустрията
Светослав Бенчев оказа да коментира думите на финансовия министър с мотива, че не ги е чувал.
Информацията от справката всъщност потвърждава и коментара от БПГА, че от стойността на горивата близо 55% отива за акциз и ДДС, около 35% от крайната цена се формира от стойността на освободените от данъчните складове горива, а останалото е печалбата, от която се покриват всички фиксирани разходи, свързани продажбата на горивата в търговските обекти.
Трябва да се има предвид, че цената на горивата в данъчните складове пък се определя от производителите в страната и от вносителите. Както посочихме по-горе, тази цена формира около 1/3 от крайната на колонката.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!