Д ве трети от конспиративните теории и фалшивата информация за опасностите от ваксините в социалните мрежи идва от едва 12 лидери на общественото мнение, които имат голям брой онлайн последователи.
Това разкрива проучване, изготвено от британската неправителствена организация Център за противодействие на цифровата омраза, цитиран от „Скай нюз”.
Повечето от въпросните 12 души живеят в САЩ и част от тях са политици, а други са лекари, но най-успешните са „изключителни търговци”.
За разлика от потребителите, които се описват като съмняващи се относно ползите от ваксинацията, лидерите на антиваксърите използват агресивни методи, за да убедят хората да не се ваксинират.
Заговор на антиваксъри за убийството на премиера на Саксония
След като големите социални мрежи започнаха да се борят срещу антиваксърската пропаганда, голяма част от това съдържание е премахната, но все пак има достатъчно подобна информация, която продължава да циркулира онлайн.
Най-често пропагандните материали сеят страх, като твърдят, че ваксините убиват, водят до безплодие или увеличават риска от хоспитализация. Като нито едно от тези твърдения не отговаря на истината. Обикновено те са подкрепени с напълно измислени или извадени от контекста статистически данни.
COVID-19: Водещ италиански имунолог получи куршум в писмо
Освен това самите алгоритми на социалните мрежи засилват опасността от дезинформация, тъй като, когато човек разгледа дадено съдържание, системата автоматично му предлага още и още от същото.
Тази мащабна кампания за дезинформация е особено опасна за младите хора и другите групи, които прекарват много време онлайн.
Обикновено антиваксърската пропаганда започва със съдържание, свързано със здравословния начин или плодовитостта, което постепенно се превръща в дезинформация за ваксините.
Повдигнаха обвинение на мъжа, нападнал медик заради ваксина
В последните месеци, за да избегнат филтрите срещу антиваксърската пропаганда, посланията често се представят като шеги, които обаче поставят под въпрос ваксините срещу COVID-19.
По оценка на Центъра за противодействие на цифровата омраза последователите на антиваксърската пропаганда вече наброяват над 62 милиона по света. Те генерират приходи от близо 1,1 милиарда долара годишно за големите технологични компании. А антиваксърската индустрия, представлявана от въпросните 12 лидери на мнение, печели поне 35,8 милиона долара на година.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!