С лед избухването на пандемията от новия коронавирус Ковид-19 хората започнаха да купуват масово няколко типа продукти – сред тях са маските за лице и дезинфектантите, но и тоалетната хартия.
И докато за първите две има обективни причини да бъдат търсени, то доста трудно може да се даде разумно основание за паническото купуване на тоалетна хартия. Все пак става въпрос за епидемия от вирус, засягащ дихателните пътища, а не стомаха и червата.
Covid-19 ще накара хората да купуват повече коли
В социалните мрежи се появиха видеа с потребители, грабещи десетки ролки тоалетна хартия. Опитите на медиите да разберат причините за това поведение удариха на камък. Запитаните потребители не можеха да дадат рационално обяснение за действията си.
„Защо тоалетна хартия? Не изглежда логично, нали? Защото това няма как да попречи да се заразите”, коментира пред „Индипендънт” д-р Стивън Тейлър, автор на книгата „Психологията на пандемиите”, издадена миналата година.
„Едно от нещата, които се случват по време на пандемии, когато хората са заплашени от инфекция, е, че тяхната чувствителност към отвращение се увеличава. По-вероятно е те да изпитат емоцията на отвращение и са мотивирани да избегнат това”, посочва Тейлър.
Хумор във време на коронавирус: Да преборим страха със смях
„Отвращението е като алармен механизъм, който ви предупреждава да избягвате мърсотия. Ако видя парапет, покрит със слюнка, няма да го пипам, ще почувствам отвращение. И това ни пази”, пояснява психологът.
„Има много тясна връзка между страха от заразяване и отвращението. И какво по-добро средство за успокоение от тоалетната хартия. Мисля, че това стана условен символ на безопасност”, счита Тейлър.
COVID-19: Ето защо да НЕ се паникьосваме
„Когато се изправите пред пандемия, голямо, ново, страшно нещо и правителството казва, че не е необходимо да правите нищо особено - просто си мийте ръцете и така нататък - хората чувстват нужда да действат, да бъдат подготвени. Така че почват да се запасяват”.
Потенциалът на тоалетната хартия като символ на подготвеност и безопасност се засилва от социалните медии и това има ефекта на снежната топка, счита ученият.
Опашки пред магазини в София, хората се презапасяват
„Пакетите с тоалетна хартия са обемни, отличителни, евтини, а и хората ги забелязват. И тогава тя започва да придобива все по-голяма психологическа стойност за потребителите. Интересно е, че когато разговаряхме с такива купувачи, напускащи магазините с ръце, пълни с тоалетна хартия и ги питахме защо го правят, някои от тях отговаряха: „Не знам, всички останали купиха”.
„Страхът е много заразен. Така че, когато се разпространи, когато видите хората около вас да купуват неща панически, това ви кара да се чувствате по-разтревожени. Ние вземаме пример от останалите”, добавя Тейлър.
Всичко за развитието на епидемията с коронавируса и извънредното положение четете ТУК
Светът е изправен пред изпитанието COVID-19. Само заедно можем да се справим с него. Борбата с вируса е отговорност на всеки от нас. Бъдете дисциплинирани и спазвайте препоръките на експертите. Погрижете се за себе си, за близките си и за околните.
Останете си вкъщи – пазете човешкия живот!
НОВА БРОУДКАСТИНГ ГРУП
ОТГОВОРНИ ЗАЕДНО
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!