В ъпреки недоволството на част от родителите за връщането в клас на най-малките ученици, децата от I до IV клас, след няколкоседмично прекъсване на присъственото обучение, влизат отново днес в класните стаи.
Коронавирус пандемията принуди училищата както в България, така и по целия свят, да предприемат мерки с цел ограничаване на заразата и да затворят врати. Дистанционното обучение у нас обаче предизвика вълна от красноречиви реакции и раздели мненията на обществото на две.
Възможно ли е учебната година да започне по-рано догодина
И учители, и ученици бяха изправени пред огромно предизвикателство.
Първоначално бе предвидено най-малките ученици (от 1-ви до 4-ти клас) да продължат да посещават присъствено учебните занятия. С разрастване на разпространението на заразата обаче и все по-големият брой болни учители, в края на месец ноемрви министърът на образованието Красимир Вълчев издаде заповед, с която разпореди те също да учат от вкъщи.
Предизвикателствата пред децата и техните родители при онлайн обучението
Как обаче се пишат ченгелчета, бастунчета и завъртулки дистанционно? Как децата в първи клас се учат да четат от компютъра си?
Даниела Манасиева е преподавател в столичното 97 СУ "Братя Миладинови". В годината на коронавирус пандемията късметът ѝ отрежда да поеме обучението на най-мъничките ученици.
Кога учениците от 1 до 4 клас се връщат на училище
Вижте какво разказа тя за учебния процес по време на дистанционното обучение пред Василена Василева в интервю за Vesti.bg
Тази година преподаваш на първокласници. За всички ни е ясно, че онлайн обучението не може да замени присъствената форма. Обстоятелствата обаче са такива. И най-много се отразяват на най-малките. Съответно и техните учители са най-затруднени. Разкажи ни повече за това как всъщност преминава един учебен час? Каква е разликата в комуникацията? Лесно ли се разсейват децата, когато учат от вкъщи?
- Онлайн обучението по никакъв начин не може да се сравни с присъствената форма на обучение. Това важи особено за най-малките деца от /ПГ и НУ/, на които тепърва им предстои да навлязат в дълбините на учебния процес, да научат азбуката, да се научат да пишат и четат. Онлайн обучението за мен е форма на обучение, която се осъществява единствено и само за да не се прекъсва учебния процес, който е наложен от МОН за определен период от време.
Това е труден процес, както за децата, така и за нас учителите. Липсва връзката, която според мен е най-важна. А именно близостта с децата, комуникацията с тях... Да им хванеш ръчичката и да им окажеш помощ при изписването на буквички, цифри. Да направим заедно даден проект. Да играем игри, които са от съществено значение за тях.
В онлайн обучението всичко това е невъзможно да се случи. Комуникацията се осъществява по телефона и пред монитора по начин, който не удовлетворява нито децата, нито учителите, нито родителите. При присъствената форма на обучение всичко е по-лесно, по-достъпно и по-удовлетворяващо.
Децата не са свикнали да стоят пред електронните устройства и това им пречи да се концентрират и да бъдат дейни, както го правят в училище.
Проблемът с достъпа до устройства за онлайн обучение в страната се оказа сериозен. Образователният министър съобщи по-рано през декември, че между 35 000 и 40 000 деца няма да се включат ефективно в онлайн обучението. Всички ученици в твоя клас ли имаха достъп до такива устройства?
- За моя радост всички децата от класа ми разполагаха с устройства и нямаше проблем за ефективно провеждане на онлайн обучението.
Кой е предметът, по който е най-трудно да се преподава онлайн?
- Предметът,по който е най-трудно преподаването е Български език и литература, следван от Технология и предприемачество, Физкултура и спорт, Компютърно моделиране. Това са предмети, които имат своята особенност и специфика на преподаване. Невъзможно е да покажеш и помогнеш на децата при изписването на буквите, невъзможно е да им покажеш дадено упражнение по физкултура, невъзможно е да ги насочиш как да изработят даден проект или задание по Технология и предприемачество, НЕВЪЗМОЖНО Е!
Теб, като учител, какво те затрудни най-много?
- Стоенето пред компютъра, което е приблизително 12 часа на ден, това че не мога да преподам урока по начина, по който аз искам, и от който децата се нуждаят.
Каква е ролята на родителите в целия процес? Необходимо ли е те да бъдат неотлъчно до децата си по време на онлайн часовете?
- Ролята на родителите в този процес е от голямо значение. Без тяхната помощ и подкрепа децата няма как да се включат в урока, да усвоят изписването на буквите, да качат своите домишни работи и т.н. Всичко това правят родителите, за което им благодаря от сърце.
Помагат ли си учениците помежду си?
- Моите деца са малки /1клас/ и все още нямат такава нужда, имат нужда от родителите си.
На фона на проблемите и трудностите, които дистанционното обучение създава, може ли да се извлече и нещо позитивно от цялата ситуация?
- Единствено възможността децата от малки да се запознаят с информационните технологии и начина на работа с тях, иначе категорично не.
Въпреки че първокласниците нямаха много време да свикнат с обстановката в училище, според теб какви са настроенията сред тях? Искат ли да се върнат в клас?
- С моите деца сме силно привързани един към друг, успяхме да създадем връзка, която много малко мои колеги успяват да създадат. Всички искаме да се върнем в клас, да се прегърнем, да се смеем, да играем... Всичко, което прави един сплотен екип.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!