О т самото начало на пандемията от коронавируса слуховете, фалшивите новини и заговорническите теории се разпространяват едва ли не по-бързо от самата зараза. И също заразяват хората, предизвиквайки много опасни последици. Но произходът на тази „инфодемия” от лъжи и полуистини, както и хората, които дърпат конците, вече са известни, пипе „Дойче веле”.
Болсонаро е болен от COVID-19, който наричаше "малко грипче"
„Пандемията създава перфектната хранителна среда за дезинформация, като целта е да се подкопае и отслаби Европейският съюз”, смята Петер Стано, говорител на Европейската служба за външни работи, който отговаря за борбата срещу хибридните заплахи и дезинформацията. Неговият екип вече е регистрирал над 600 случая на дезинформация, свързана с коронавируса.
Арсеналът е разнообразен: насаждат се съмнения към здравните системи, на политическите лидери се вменява слабост и нерешителност, демократичните институции се представят като неефективни, а Европа - като раздирана от противоречия. Понякога факти и изказвания се вадят от контекста и се комбинират по нов начин, друг път просто се лъже - грубо и на едро. Но и двата метода насаждат у хората съмнения и понякога застрашават живота им. Ето част от най-популярните лъжливи твърдения:
- „Коронавирусът е целенасочен акт на биологичен тероризъм, с който НАТО иска да порази Русия.”
- „Разпространението на вируса в Италия беше овладяно единствено благодарение на руската помощ.”
- „Руската ваксина отдавна е готова.”
- „Миенето на ръце е съвършено безполезно като превенция срещу пандемия.”
- „Ковид-19 е нормална грипна вълна.”
- „Зад всичко това се крие Бил Гейтс, който иска да постави света под своя власт.”
Петер Стано твърди, че особено засегнати от подобни дезинформации са Балканите.
„Дейците на руската пропаганда се опитват да всеят несигурност и да попречат на европейската интеграция”, казва той.
Коронавирус - Бил Гейтс е виновен!
Дали пропагандата действа, не е ясно, но има поне косвени улики, обяснява експертът.
Изследователи от Оксфордския университет току-що публикуваха проучване, което доказва, че водещата роля в тази дезинформационна кампания играят руските държавни медии. Проучването установява още, че публикациите им на френски, немски или испански, посветени на коронавируса, събират повече коментари, харесвания и споделяния, отколкото съответните статии във водещи европейски медии като „Монд”, „Шпигел” или „Паис”.
Кристиан Швитер, съавтор на изследването, обяснява този неочакван факт така: „Медии като „Ръша тудей” (RT) отделят голямо внимание на протести и на други социални теми, които разбунват духовете. Емоционалните публикации провокират много повече реакции в социалните мрежи”, казва германският изследовател, който заедно със своите колеги е анализирал 35 856 статии на три езика.
Хонконгският грип и новият коронавирус: разликите
Според оксфордските учени, руските държавни медии пишат много повече за протести срещу мерките за ограничаване на пандемията и за разнообразни конспиративни теории. В същото време китайските и турските медии поставят акцента най-вече върху уж образцовите мерки срещу коронавируса, които взимат техните държави. А иранската държавна телевизионна програма на английски език използва пандемията, за да разпространява пропаганда срещу САЩ.
При някои от фалшивите новини източникът първоначално изглежда неизвестен. Сайтове като „InfoRos”, „InfoBrics” или „OneWorld.Press” пускат публикации, които, според американски правителствени източници, произтичат от руското военно разузнаване ГРУ.
„Ню Йорк Таймс” и „Асошиейтед Прес” уточняват, че фалшивите новини, публикувани от изброените сайтове, идват от две лица, свързани с ГРУ, позовавайки се на разузнаването на САЩ.
Официална Москва отхвърля такива твърдения като „още една порция фалшиви новини от „Ню Йорк Таймс”.
Но и руски експерти, които се смятат за независими, гледат скептично на публикациите за фалшиви новини от Русия.
„Не вярвам, че военните имат пръст в подобна дезинформационна кампания”, смята Иван Сасурский, ръководител на катедра „Нови медии и теории на комуникацията” в московския университет „Ломоносов”. Той пояснява, че дори тайните служби да са благословили такава информация, изобщо не се знае дали първоизточникът е от тях.
Сегашната руска пропаганда коренно се различава от някогашната съветска, твърди руският медиен анализатор Андрей Архангелский:
„Вместо да пропагандират вярата в комунистическия прогрес, днешните дезинформационни кампании се опитват да подкопаят доверието в рационалното разрешаване на проблемите”.
Според Архангелский, това не е просто опит да се компрометира демокрацията. В случая Кремъл „иска да си отмъсти на демокрациите за провала на съветския проект”.
Петер Стано е убеден, че „войната за умовете на хората” може да бъде спечелена единствено с целенасочено обществено усилие.
„Гражданското общество трябва да положи усилия, всички ние сме длъжни да правим повече”, казва той.
Според него, за целта последователно трябва да се работи за по-висока медийна компетентност на гражданите и винаги критично да се анализират източниците на твърдения, циркулиращи в интернет.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!