"Животът ми толкова се усложни", оплаква се Абу Осман. Подобно на хиляди полигамни кувейтци този четиридесет и няколко годишен мъж се мъчи да разпределя времето си между две съпруги, което никак не е лесно заради строгата карантина във връзка с пандемията от новия коронавирус.
Осман казва, че за да задоволява нуждите на двете си домакинства и на десетте си деца, "непрекъснато е в движение", тъй като му е трудно да избере при коя от двете си съпруги да остане.
В Персийския залив Кувейт е държавата с най-строги мерки за борба с разпространението на Ковид-19. По официални данни в страната са установени над 15 000 случая на заразяване, като 118 от заразените са починали. Властите наложиха пълна изолация до 30 май, спирайки всички дейности с изключение на най-важните. За да отиде човек донякъде, трябва да има предварително разрешение и то за ограничено време.
Миналата седмица за мъжете с повече от една съпруга беше въведена електронна система за разрешения за посещаване на останалите съпруги. Посещенията при "другите" съпруги обаче са сведени до един час, два дни седмично.
"Неотложна семейна причина"
От 2006 г. Абу Осман има две съпруги, които живеят в къщи в преобладаващо бедуинския район Ал Джахра, западно от столицата. Ислямът позволява на мъжете да имат до четири съпруги, при условие че се отнасят еднакво с всяка от тях.. В повечето мюсюлмански страни обаче тази практика е ограничена - през 1956 г. Тунис става първата арабска страна, забранила полигамията.
В Кувейт има най-много полигамни мъже от страните в Персийския залив - 8,13% от всички женени мъже, показва проучване на Международния институт за изследване на семейството в Доха, отнасящо се за периода 2010-2015 г.
Абу Осман, който казва, че не иска никоя от двете му съпруги да се чувства пренебрегната, постоянно снове между двете си семейства, нарушавайки понякога полицейския час.
"Случвало се е полицаите да ме спрат, друг път проявяват разбиране", казва той, обяснявайки, че преди въвеждането на разрешителни за посещение при съпругите e прибягвал до разрешения по "неотложни семейни причини".
Близо 5 млн. души по света са с COVID-19
Спорният въпрос не убягна от вниманието на обществеността. "Еднаквото третиране на съпругите засяга паричните разходи и доброто държание, а не сексуалните отношения и любовта", заяви пред пресата Ахмед ал Курди, член на комитета по фетвите (становища на мюсюлмански духовници по теологичен или правен въпрос въз основа на ислямското право) в министерството на вакъфите и ислямските въпроси.
Според него съпруг, блокиран при една от съпругите си от полицейския час, има две възможности: да получи одобрението на другата/ другите си съпруги или "да даде развод" на тези, които може да го поискат.
Друг член на същия комитет - Иса Заки, стигна дотам да съветва мъжете да "определят с жребий" съпругата, при която ще останат по време на карантина, а след отменяне на рестрикциите "да компенсират" останалите си жени, като прекарат също толкова нощи с тях.
"Да остане с мен"
Абу Осман има едно предимство: двете му жени живеят наблизо, в същия район. Не така е обаче при 35-годишния Абу Абделазиз, който живее с родителите си, втората си жена и двете им деца в Ал Джахра, докато първата му съпруга и техните три деца живеят в района Саад Ал Абдала, отдалечен на 15 километра.
"За първи път се случва да не виждам някое от децата си", заради карантината, разказва пред АФП Абу Абделазиз. "Не искам да рискувам да ме арестуват при първата ми жена. Затова реших да остана при втората", обяснява той.
Проверка в СЗО за отговора й спрямо епидемията
Хората, които не спазват ограничителните мерки, ги заплашва до три месеца затвор и глоби до 15 000 евро.
"Уверих се обаче, че първата ми жена и децата ми имат всичко, което им е нужно", казва Абу Абделазиз, според когото първата му съпруга е проявила "разбиране". Тя потвърждава думите на мъжа си, но все пак отбелязва, че се чувства пренебрегната. "Можеше да избере да остане с мен", споделя огорчено тя и иска да не се споменава името й.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!