П ървото, което ми направи впечатление, въпреки че платното не беше сухо, защото валеше бе, че автобусът няма един метър спирачен път. Това навява на мисълта, че шофьорът не е натиснал спирачките.
Това заяви пред NOVA Васко Пиргов - един от първите хора, отишли на мястото на трагичната катастрофа на магистрала "Струма", която отне живота на 45 души.
По думите му няма как шофьорът да е заспал. Пиргов смята така заради наличието на маркировка, която издава звук при досег с гумите.
"Оставям 10% възможност за техническа неизправност. Чух мнения, че е гръмнала бутилка за сгъстен въздух на спирачките, но изключвам и това като вариант", добави Пиргов.
"Според мен автобусът е бил добре зареден с гориво и срязвайки предна лява гума, резервоарът е пробит, дизеловото гориво изтича. Дизелът е труднозапалим, но от тези искри, които са се получили, има нагряване. Получават се пари, навлизайки в купето, предполагам, че това е задушило или пък по някакъв начин е зашеметило пътниците. Вследствие на втория удар, когато спира автобусът, той се пали отпред", каза още свидетелят.
Пиргов отчете и факта, че участъкът, в който се е случила трагедията, е с висока концентрация на пътни произшествия.
"Виражът е доста голям, денивелацията - също. Трябва да има знак за ограничение до 90 км, дори и 60 - до излизане на разклона за Старо село", смята той.
Какви са причините за трагедията и има ли вина пътят за инцидента –
темата коментираха отново пред NOVA пътният експерт и проектант инж. Владимир Жиянски, Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България и председателят на Българска браншова асоциация "Пътна безопасност" Николай Иванов.
"Най-вероятно ще се окаже, че причината за инцидента не е само една. Има комплекс от причини – от безхаберието не само от страна на нашата държава, а и от цялата обстановка що се касае до пътна безопасност, обучение на шофьори, изпити и всичко останало", заяви Красимир Георгиев.
"Ако на мястото на инцидента имаше ясна правилно поставена и отговаряща на българските и европейските стандарти маркировка с насочващи стрелки най-вероятно водачът нямаше да се заблуди, че най-дясната лента продължава вдясно", каза още той.
Според инж. Владимир Жиянски има два фактора, довели до трагедията.
"Единият е отсъствието на магистрално осветление. Това е национален проблем. Втората причина е т.нар. "еластична ограда". Доказано е, че тя е вредна. Това е причината за трагедията в Своге. Тогава загинаха 20 души, а сега са 45. Причината е същата", коментира той. Жиянски е категоричен, че трябва да бъде направен одит на цялата пътна мрежа.
"Трябва всички да си направим изводите как да не се стига до подобни инциденти. На първо място безопасността в инфраструктурата трябва да бъде изведена като основен приоритет. Освен това трябва да има планиране и финансиране. Пътното поддържане е основният фактор, касаещ безопасността", посочи Николай Иванов.
Работата не разследващите екипи продължава и днес.
Ще бъде сформирана група от Регионалното министерство, която ще обследва състоянието на настилката, маркировката и знаците. Платното в посока Дупница остава затворено за всички преминаващи. Осигурен е обходен маршрут през Радомир.
Днес е ден на национален траур в памет на жертвите,
загинали при пожар, възникнал в Дом за възрастни хора в село Рояк и на жертвите, загинали в тежка катастрофа с автобус на автомагистрала "Струма".
В памет на загиналите националните флагове на всички държавни институции ще бъдат свалени наполовина.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!