М итът за телеком бизнеса като предимно „мъжки свят“ вече е опроверган от практиката на топ компаниите, в които не присъства разделение на база полово, социално и културно неравенство. Добър пример на българския пазар е Vivacom – компания с дългогодишни традиции в културата за многообразие и приобщаване и доказани резултати от тази политика.
“При нас 43% от ръководните позиции се заемат от жени, а съотношението между мъже и жени в компанията е съответно 58% към 42%. И това се дължи на ценностите ни, които гарантират, че единствено талантът, способностите на служителите и мотивацията им за надграждане на уменията определят развитието им. В две от техническите ни дирекции – „Предоставяне и поддръжка на услуги“ и „Информационни технологии“, жените на ключови мениджърски позиции са съответно 22% и 43% от всички“, каза Жанет Захариева, главен съветник на УС на Vivacom, в интервю пред manager.bg
Световни изследвания от ранга на компании като McKinsey и Deloitte доказват, че разнообразните екипи постигат по-добри резултати, особено за компании, които въвеждат иновации. Многообразната и приобщаваща среда във Vivacom e най-сигурният път към иновациите и привличането на таланти. – „А статистическите данни в световен мащаб доказват, че там, където има повече многообразие в управленските бордове, компаниите се справят по-добре, имат по-добра корпоративна култура, по-ясно поставени цели и постигат по-добри бизнес резултати“ – обяснява Захариева и допълва: „В европейски мащаб подобренията в равенството между половете ще доведат до допълнителни 20,5 милиона работни места и увеличаване на БВП на Европа с 12 % до 2050 г.“
Жанет Захариева неслучайно е с категорично мнение в подкрепа на жените в бизнеса. Тя е един от посланиците на проекта „Жените в технологиите“ – съвместна програма на „Хуауей Технолоджис България“ и Министерството на труда и социалната политика. Основната цел на програмата е да разгърне потенциала на жените като им помогне да придобият базови дигитални умения или да повишат компетенциите си в тази област.
„Проектът „Жените в технологиите“ е истинско приложение на концепцията за учене през целия живот. Убедена съм, че тези жени вече имат апетита да научават повече и повече за технологиите и да ги приложат в работата си, в социалния си живот, в общуването. Така те ще бъдат по-пълноценни, по-конкурентоспособни в новата реалност, доминирана от технологиите“, каза Захариева, която вече проведе първите срещи и дискусии с участничките в проекта.
Личната мотивация на Жанет Захариева да стане посланик в програмата е да допринесе за увеличаване на дела на жените с дигитални умения, защото ако в общия процент България изостава с базовите дигитални умения, то процентът при жените с такива компетенции нараства.
„Последният доклад на компанията за подбор на персонал в Европа – Grafton, сочи, че в България 28,9% от специалистите по информационни и комуникационни технологии (ИКТ) през 2022 г. са жени. Това е най-високият дял сред държавите-членки на ЕС и тази тенденция на интерес на жените към инженерните и технологичните науки трябва да бъде активно стимулирана.“
През изминалата година Vivacom се присъедини към Хартата на многообразието в България, за да затвърди ангажимента си към 7-те основни принципа в подкрепа на една разнообразна и приобщаваща среда. Защото именно това е най-сигурният път към привличането на таланти - особено в компаниите, които залагат на иновации.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!