Нов надграден вариант на информационната си система пуска Националната здравноосигурителна каса (НЗОК).
Системата ще улесни достъпа на хората до здравните им досиета и ще предлага нови електронни услуги – известяване за здравни услуги и полагащи се прегледи чрез есемес и имейл, онлайн смяна на личния лекар.
Това стана ясно днес по време на пресконференция за новите възможности на Персоналната информационна система (ПИС).
С абонаменти за нотификация системата на НЗОК ще уведомява за настъпили събития, например промяна в пациентската информация, промяна в комуникационен канал; за предшестващи нотификации за събития - например годишен профилактичен преглед.
ПИС ще предупреждава за профилактични прегледи 2 пъти в годината;
нотификации за детето или подопечно лице, например уведомление за правото на периодични профилактични прегледи.
Абонаментът се създава на сайта на Касата, като може да се избере честотата на информиране на здравноосигурения.
Той се създава чрез влизане в системата чрез електронен подпис или персонален код.
От 15 април започва издаването на универсален код за достъп до персонализираната информационна система на НЗОК.
В системата ще се влиза през официалния сайт на НЗОК. Тя ще осигурява достъп до здравното досие на пациентите и постъпващата в реално време информация за договорена и извършена дейност на лечебните заведения.
В досието си хората ще виждат информация за всички извършени прегледи, изследвания, операции и други манипулации, а и наличие на Европейска здравноосигурителна карта.
В момента тази информация се актуализира веднъж месечно от лекари, болници, лаборатории и другите договорни партньори на НЗОК веднъж месечно.
Достъпът до персонализираната информационна система ще става чрез 10-символен, буквено-цифров код, който ще се издава във всяко едно РЗОК в страната, чрез подаване на заявление.
Заявлението ще се подава и получава лично с представяне на документ за самоличност.
Непълнолетните ще имат достъп до здравното си досие, чрез универсалния код на родителя, подал заявление от тяхно име, обясниха от касата.
Ползите от разширяването на персоналната информационна система за пациента са улесняване достъпа до медицинската информация за договорните партньори и
достъп до здравната информация на пациента в реално време,
поясни днес инж. Таня Загорова - началник отдел "Информационно осигуряване на извънболнична и болнична медицинска помощ" в НЗОК.
За НЗОК това ще доведе до контрол на изразходваните публични средства, реална оценка за стойността на медицинските услуги, ефективен разход на средствата и своевременно планиране и прогнозиране на бюджета.
До месец май сме дали гратисен период за лечебните заведения да започнат да се отчитат електронно в реално време, ежедневно, заяви по време на пресконференцията управителят на НЗОК д-р Пламен Цеков.
По думите му онлайн отчитането върви от 2 години.
"Ако информация не е постъпила до нас, ние какво да плащаме?
В интерес на лечебните заведения е да се отчитат.
Не е необходимо да се налага санкция", каза още д-р Цеков.
Електронното отчитане на договорните партньори на НЗОК в момента се извършва ежемесечно.
НЗОК въвежда система за по-лесен достъп до здравното досие и нови електронни услуги
В новата информационна система на НЗОК ще се възползваме от по-лесен достъп до личното ни досие, онлайн смяна на личен лекар, известяване чрез есемес и имейл за нови здравни услуги и предстоящи прегледи
3 април 2013, 16:43
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!