О т 1 октомври 2020 в България действа свободен пазар на електроенергията, като за фирмите е задължително да си изберат доставчик на електричество. Процедурата обаче сякаш е обвита в мъгла и повечето компании не знаят какво да направят и какви са задълженията им. Нека да разгледаме най-често задаваните въпроси и да им отговорим.
Какво означава свободен пазар на електроенергия?
Свободният пазар на ток позволява на участниците в него да купуват електроенергия от избран от тях доставчик. Целта е по този начин цените и условията на снабдяването с енергия да са конкурентни и доставчиците да бъдат мотивирани да предлагат по-добра услуга и обслужване като цяло.
Обратното - на регулирания пазар цените на електроенергията се определят веднъж в годината от Комисията за енергийно и водно регулиране.
За кого важи?
Свободният пазар на електричество е достъпен за всички – както за стопански потребители, така и за битови клиенти. Домакинствата обаче не са задължени да участват в него. На този етап за тях е по-изгодно да останат на регулирания пазар, където цените към момента са по-ниски от пазарните. Въпреки това те могат да излязат на свободния пазар по свое желание по всяко време. Причина за това могат да са техни специфични изисквания, като използване на енергия само от възобновяеми източници например.
За юридическите лица обаче е задължително да имат договор с лицензиран доставчик на електричество от свободния пазар. Срокът за това беше 1-ви октомври 2020 г. Все пак беше предвиден едногодишен преходен период, през който юридическите лица, които не са направили своя избор, са прехвърлени автоматично на договор на свободния пазар на ток към Обществен доставчик.
Фирмите без договор автоматично получават електричеството си от Обществените доставчици (EVN, EnergoPro, CEZ и „Златни Пясъци“) чрез т.нар. типови договори с цени, които са определени по методология, утвърдена от КЕВР. Тези договори ще важат само до 30-ти юни 2021 г. След тази дата фирмите без сключен договор преминават автоматично към Доставчик от последна инстанция (ДПИ). Това ще са отново Обществените доставчици, но цените стават по-високи от пазарните - с до 30% разлика.
Кои са предимствата на свободния пазар на ток?
Смисълът на свободния пазар на електричество е да увеличи конкуренцията. Това означава по-добри цени, както и по-добро обслужване на клиентите, съобразено с техните нужди.
Освен това има и повече прозрачност. Клиентите могат да следят цените и да избират най-добрите условия за тях по всяко време. Благодарение на усилията на по-отговорните доставчици, клиентите ще имат и по-добра яснота как се формират разходите и какво включва цената на тока.
Друго предимство е разнообразието от повече абонаментни планове. Те могат да са съобразени с различните предпочитания на клиентите. Доставчикът на електричество ТОКИ например предлага няколко разнообразни плана, включително такъв, който гарантира използването на електричество от ВЕИ – соларни, водни и вятърни централи.
Свободният пазар на енергия позволява и използването на модерни системи за управление. Чрез услуги като тази на ТОКИ, клиентите могат да сключват договор и да променят абонаментните си планове изцяло дигитално, както и да следят потреблението и сметките си онлайн.
Колко са доставчиците на ток?
Доставчик на ток могат да бъдат търговци, които са получили лиценз за тази дейност от КЕВР. Противно на очакванията, те далеч не са само няколкото познати големи имена. Всъщност, над 50 компании имат нужните разрешения. Данните за тях са публично достъпни.
Как да избера доставчик на ток и да сравня офертите?
КЕВР предлага сайт, чрез който клиентите могат да сравняват офертите на част от доставчиците. Търсачката позволява въвеждане на основните критерии, включително търсене според електроразпределително предприятие, електромер, прогнозна консумация или месечна сума.
Клиентът може да види предложенията на търговците, както и основните им условия. Задължително трябва да кликнете и линка „Какво включва този план?“, където ще откриете по-подробна информация за условията на конкретната оферта.
Потребителят трябва да има предвид цената за активната енергия, прозрачността и яснотата на условията на договора. Когато избирате от оферти извън сайта на КЕВР, трябва да проверите дали търговецът има лиценз от Комисията. Наличните опции за връзка с доставчика и качеството на обслужването и услугите, също трябва да бъдат проверени.
Препоръчително е клиентът да има предвид и надеждността на дадения доставчик. Ако той фалира или поради някаква друга причина не може да достави енергията на абоната си, то клиентът ще бъде прехвърлен отново към ДПИ докато не сключи друг договор. Затова е добра идея фирмите да следят пазара редовно, за да могат бързо да изберат нов доставчик при подобна ситуация.
Колко време трае процедурата?
По закон, потребителите в свободния пазар могат да променят доставчика си когато пожелаят. Ако заявката за смяна е направена до 10-то число на текущия месец, то новият доставчик може да започне работа с клиента от 1-во число на следващия месец.
В случай, че заявката е направена след 10-то число на текущия месец, работата с новия доставчик ще започне от 1-во число на по-следващия месец. Причината е необходимото време за извършването на самия процес по обработка на данните, подаването и приемането им от доставчиците.
Целият този процес може да става лесен чрез услугата на ТОКИ. Клиентът може да извърши заявката изцяло онлайн и ще получава регулярни известия за напредъка на работата. А с това ще може по-бързо и лесно да се възползва от по-добрите цени и условия на свободния пазар на енергия.