П латен Facebook и Instagramбез реклами и проследяване? Тази опция се предлага на потребителите на платформите на Мета в Европа от началото на ноември. В последните дни - и в България. Срещу 9,99 евро (или 12,99 евро през мобилно приложение) "информацията Ви няма да бъде използвана за реклами", гласи съобщението, което потребителите получават, предаде Deutsche Welle.
Опит за заобикаляне на европейските регулации
По този начин компанията на Марк Зукърбърг се опитва да отговори на европейските регулации. Европейските органи се стремят да ограничат възможностите на дигиталните платформи да събират данни за онлайн поведението на потребителите без тяхно съгласие и да ги използват за таргетирани реклами. В началото на ноември Европейският комитет по защита на данните реши, че "Мета" се нуждае от ясното съгласие на своите потребители, за да продължи да събира тази информация.
Reports have also stated that Meta is considering ad-free subscription plans for India. The launch of these is expected to take place by 2024.#DharmaMedia #IndianPR #PRAgency #DharmaPR #Branding #Communications #Brandbuilding #Content #SocialMedia #Meta #Facebook #Instagram pic.twitter.com/NFUx3sAQeQ
— Dharma Media (@dharma_media) November 14, 2023
Именно с възможността срещу заплащане Facebook и Instagram да не проследяват поведението ти, "Мета" се опитва да представи използването на данни за реклами като информирано решение на потребителите, пише "Дъ Върдж".
От "Мета" обявиха, че абонаментната такса от 9,99 или 12,99 евро дава право за използване на всички профили, свързани с даден потребител без реклама. От 1 март 2024 година обаче компанията ще таксува по 6 евро на месец (или 8 евро при мобилните приложения) за всеки допълнителен акаунт, отбелязва "Форбс".
Facebook и Instagram пускат платени абонаменти
Мета разчита основно на реклами
Според официалното изявление на "Мета", компанията продължава да вярва в "свободна и издържана от реклами интернет среда". В своето становище компанията пише, че решението за въвеждане на платена версия цели съобразяването както с Общия регламент относно защитата на данните (GDPR), така и с Акта за цифровите пазари на ЕС. "В своето решение Съдът на Европейския съюз изрично признава, че абонаментният модел, като този, който представяме, е валидна форма на съгласие за услуга, финансирана от реклами", посочват още от компанията.
Към момента "Мета" генерира 97% от приходите си именно от реклами. По данни на "Форбс" само през второто тримесечие на 2023 година те се равняват на 31,5 милиарда американски долара. Новата опция обаче вероятно също ще привлече интерес, отбелязва американското бизнес издание. И напомня за платформата за стрийминг на музика "Спотифай", който от години предлага платена версия без реклами, от която по данни на компанията се възползват над 200 милиона души. X също вече въведе платена версия с по-малко реклами, а ТикТок обяви, че също ще предлага абонамент без реклами срещу заплащане.
Meta recently announced that users living in the EU, EEA, and Switzerland will have the choice to pay a monthly subscription to Facebook and Instagram without any ads.
— Social Media Examiner (@SMExaminer) November 13, 2023
Are there still ad opportunities for marketers and business owners going forward? @alliebloyd explains why… pic.twitter.com/zB8jJWSAmg
В резултат от съобщенията, които "Мета" изпрати на потребителите си в България за новата платена опция, във Facebook мълниеносно започна да се разпространява текст, който уж трябва да предпази потребителите от таксуване и злоупотреба с информацията, която споделят в социалната мрежа. Текстът съдържа следното: "С настоящето декларам, че не давам разрешение на Facebook Meta да използва нито една от личните ми данни или снимки" и "не давам разрешение на Facebook да таксува 4,99 долара на месец от моя акаунт".
Както платформата за проверка на фактите Snopes подчертава, статус във Facebook няма как да промени условията за ползване на платформата, с които сме се съгласили, когато сме създали профил в нея. "Личните ни данни, вкл. снимки, сме ги дали доброволно. Ако не държим на тях, имаме право да бъдем забравени (съгласно GDPR)", посочи бившият министър на електронното управление Божидар Божанов.
А таксуването от страна на Facebook е въпрос на избор - дали ще го предпочетем пред безплатната версия с реклами решаваме ние. Поне засега.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!