У чени от Масачузетския технологичен институт (MIT) са напреднали с работата по нов електрически двигател за самолети. Той е с мощност 1 мегават, съобщава онлайн изданието IEEE Spectrum.
Досега основна тема за електрическите самолети бяха обемът, теглото и зарядът на батериите. Самите електромотори обаче също не са достатъчно мощни, за да задвижват по-големи самолети.
Така електрическите полети изглеждаха достъпни само за малки самолети и на къси разстояния. Новата разработка обаче може да промени това. Двигателят с мощност 1 мегават прави възможно реализирането и на регионални полети.
Електрически самолети ще се теглят във въздуха
"По-голямата част от СО2 емисиите се генерират от самолети с една и две алеи между седалките. Те се нуждаят от големи количества енергия, за да захранват двигателите и наличните системи и електроника. Реализирането на двигател с мощност 1 мегават е ключова стъпка към захранването на такива самолети", коментира Золтан Спаковски, един от ръководителите на проекта.
Учените се опитват да преодолеят и друго важно препятствие - теглото на електромотора. Досегашните електрически двигатели са много тежки, което влошава съотношението тегло-мощност. Новият електромотор използва малко по-различна конструкция, която позволява влагането на по-малко материали.
Илон Мъск намекна за драстично оптимизиране на батериите
Учените вече са изработили всички необходими компоненти. Те изчисляват, че теглото на готовия двигател ще е едва 57.4 кг., което ще е равно на съотношение 17 киловата на килограм - значително повече от изчислените от НАСА 13 киловата на килограм, които са нужни за големи самолети.
Друг проблем ще е топлината. Електромоторът генерира около 50 киловата топлина, която трябва да бъде отвеждана от компонентите. Спаковски казва, че това е "като да работят 500 стандартни 100W крушки в малко бирено буре". Затова е изработен топлоотводник от алуминиева сплав и специална цилиндрична структура с въздушни канали. Тя е толкова сложна, че може да се постигне само с 3D принтер. Усилието си заслужава, защото двигателят се охлажда от въздушния поток, като постигка ефикасност "почти" като течно охлаждане.
Emirates може да вози пътници в самолети без прозорци
Учени превърнаха въглероден диоксид в самолетно гориво
Следващата стъпка е сглобяването на компонетите и реални тестове с двигателя. Амбицията е един ден големите реактивни двигатели да бъдат заменени с множество по-малки електрически, които ще могат да се вграждат навсякъде по крилата и фюзелажа. Това ще промени и външния вид на самолетите, но ще помогне и за постигането на основната цел - летене с нулеви нетни емисии.
Virgin Orbit изстреля космическа ракета от самолет
Airbus ще тества водороден двигател за самолети
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!