В ятърните генератори са едно от средствата за генериране на зелена енергия, намаляване на зависимостта от петрола и борба с климатичните промени. Колкото по-големи са тези турбини, толкова повече енергия могат да генерират. Но това са гигантски устройства, превозът на които по суша е предизвикателство.
Gigantic new aircraft design aims to create the largest plane ever to fly https://t.co/XQGxMatW94
— 🌎 🌍 ☮️ Carl Doss (@unixdoss) May 7, 2024
Решение на този казус има базираният в Колорадо енергиен стартъп Radia. То е под формата на нов вид транспортен самолет, който ще (да видим) стане най-големият в историята на авиацията, пише cnn.com
Представяме ви WindRunner, мисия: превоз на перки с дължина 90 метра за ветрогенераторите.
Освен в помощ за генериране на чиста енергия, самолетът ще се захранва от устойчиво авиационно гориво, но още по-интересно, ще може да каца и излита на малки чакълести писти. Така ще превозва своя товар до труднодостъпни места по света. Radia дори казва, че нейният WindRunner ще „може да каза на писти с дължина до 1800 метра, нещо, което никой друг голям търговски самолет не може да постигне.“
Тук вадим цифрите, за да дадем перспектива на определението „най-голям“. WindRunner ще е с обем на товарен отсек от 81 600 куб. м, което се равнява на обема на три олимпийски басейна. Това е 12 пъти повече от обема на Boeing 747-400 и – при дължина 107 м, той е с 38 м по-дълъг от него.
Що касае размаха на крилата, цифрата тук е 78 м – представете си четири писти за боулинг, разположени една зад друга.
Но това е малко абстрактно. Ако бъде сравнен с Ан-225, най-тежкият самолет, създаван някога (и унищожен в началото на войната на Русия срещу Украйна), неговата дължина е 84 метра.
Gigantic new aircraft design aims to create the largest plane ever to fly pic.twitter.com/T55H3gWXmv
— Trumpeth Magazine (@Trumpethnews) March 20, 2024
В момента лопатките на турбините обикновено са до 70 м, но Radia иска да може да превозва перки с дължина 104 м. Компанията казва, че турбините GigaWind потенциално биха могли да са два до три пъти по-мощни – и два до три пъти по-печеливши от тези, които обикновено се използват днес.
Основателят и главен изпълнителен директор е Марк Лундструм, предприемач и аерокосмически инженер от Масачузетския технологичен институт, който основава Radia през 2016 г. В екипа й има съветници от бивши висши ръководители на Boeing, MIT, Rolls-Royce и FAA, както и бившит Министърът на енергетиката на САЩ Ърнест Мониз и бившият министър-председател на Австралия Малкълм Търнбул.
Radia разчита на оценката на Bloomberg NEF, чийто анализ казва, че до 2050 г. ще бъдат изразходвани до $10 трилиона за вятърна енергия на сушата.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!