1999 г., България: Компютрите са все още само десктоп, с големи тежки монитори с малък екран. Интернет, където го има, е слаб, с ниска скорост, почти немислимо е да зареди картинка или снимка. Домашни телефони (всяко семейство имаше вкъщи) често дават заето с часове, защото е включен модемът за интернет. Недостъпните доскоро мобилни телефони започват да поевтиняват и все повече хора си купуват.
По света: Google e основан преди 3 години, но до появата на Gmail има още 5 години. Пощите с най-много потребители са Hotmail и Yahoo. Все още ги няма социалните мрежи. Чатът набира популярност чрез mIRC.
В тази среда през декември 1999 г. се появява българската поща АБВ, продукт на създадената година по-рано дигитална медийна компания Нетинфо.
Защо поща?
„Пощата АБВ не се появи случайно. След като с Любен (Любен Белов) основахме Нетинфо стратегията ни бе да идентифицираме неща, които ще бъдат ежедневието на хората в интернет, и да бъдем номер едно в България в тях. Идентифицирахме три неща – новини, мейл, търсене“, разказва Виктор Пенев, съосновател на Нетинфо. По това време Виктор работи в Ню Йорк, Любен Белов е изпълнителен директор и ръководи Нетинфо на оперативно ниво.
Защо АБВ?
Екипът дълго мисли логото, името. Къщичката, като символ на дома, е лого на АБВ поща от създаването й до днес. А името – за избора му се минава през целия процес – първо се обсъждат 10-ина предложения, но много бързо целият екип се обединява около АБВ – кратък запомнящ се домейн, който се асоциира с българското слово. Константин Павлов си спомня, че името АБВ измислили двамата с Любен Белов в заведението „Чоко“ под моста на НДК.
Правехме поща за българите, изцяло на български, каквато нямаше до този момент. Имаше вече българска поща, но създателите й бяха ползвали готов интерфейс, а той беше на английски, докато при нас целят софтуер беше създаден в компанията. Много внимателно обмисляхме всяка дума, всички работеха много ентусиазирано, разказва Детелина Атанасова, автор на първия дизайн на АБВ поща. В екипа тогава са и програмистите Любомир Иванов, Веселин Малезанов, Димитър Серафимов и Тодор Митов.
Константин Павлов: „Наложи се да измисляме цялата терминология за електронна поща на български от нулата. Целта ни беше да нямаме надписи на английски или на латиница никъде в страницата, за да е по-достъпно за потребителите.“
„На 1 януари 2000 г. бяхме в Прага, отидохме на паметника на Кирил и Методий на Карловия мост, след това се качихме в кулата, където имаше книга за посетители и написахме: „Тук бяха Любен Белов, Богомил Илиев и Константин Павлов, ние пуснахме първата българска поща АБВ“. Върнахме се в София и имаше регистрирани вече 1000 души, не можехме да повярваме“, спомня си Богомил Илиев.
Бизнес моделът
От самото начало бизнесмоделът ни е безплатна услуга, удобна за хората, максимален брой потребители и монетизация, казва Любен Белов, съосновател на Нетинфо.
Виктор Пенев си спомня, че 2-3 седмици след пускането на АБВ във вестниците вече много от рекламите на различни бизнеси посочват за контакт мейли в АБВ.
Седяхме, през пет минути проверявахме статистиката и не можехме да повярваме колко бързо нараства броят на регистрациите, разказва Веско Малезанов, програмист. На всеки две седмици потребителите се удвояваха, много бързо се увеличаваха, допълва Константин Павлов.
Любен Белов разказва, че броят на потребителите расте толкова бързо, че в един момент има повече юзери, отколкото могат да поемат сървърите. „Нямахме пари за сървъри, успях да се уговоря да получим сървър на разсрочено плащане и продължихме“.
Според създателите на АБВ поща няколко са причините за силния старт – в края на всеки изпратен мейл се генерира подпис с линк към АБВ поща, което бързо я популяризира. Екипът предлага и нова за България услуга – SMS известяване за всеки нов получен мейл, за успеха допринася и порталът Гювеч, на който също е качена пощата.
Кабелите и хладилника
Както при всяко начало, и тук не всичко върви гладко. Случват се и гафове, но в подобни ситуации винаги се мисли за потребителите. Научихме урока, че само ако сме открити, ще спечелим доверието на потребителите, казва Любен Белов.
Една от забавните случки, които помнят е как веднъж телефоните започват да звънят и потребители сигнализират, че АБВ не работи. „При нас в офиса всичко работи нормално и ние се чудим какво става. Проверихме сървъра и се оказа, че е изключен от кабела. Сетихме се, че вероятно това е станало, докато чистачката е чистила. Питаме я и тя ни казва: „Нищо не съм пипала, само от хладилника стърчаха едни жици и аз ги дръпнах“, разказва Константин Павлов. С усмивка от екипа си спомнят, че сървърът не само бил разположен в кухнята, но наистина приличал на хладилник.
Успехът - продукт, ориентиран към хората
За Любен Белов има няколко фактора за успеха на АБВ поща: предложили са нещата, които в този момент са нужни на българския пазар - силен домейн, български език, денонощен съпорт, СМС нотификации. „Никога не сме си мислили, не сме допускали, че ще бъдем номер две, никога.“
Днес всички в екипа са категорични, че още от началото, преди 20 г., са били напълно убедени в успеха.
Богомил Илиев: „Направихме български продукт, на български, за българския пазар. Голямо предимство ни даде и това, че направихме функционалност да обръща шльокавицата, тогава много се използваше, защото не всички компютри имаха кирилица. С това изпреварихме Hotmail и Yahoo“.
„Всеки ден четяхме фийдбека, в един момент спряхме да гледаме какво правят конкурентите и гледахме само фийдбека – какво искат хората“.
Константин Павлов: „В началото Веско (програмистът Веселин Малезанов) четеше цялата обратна връзка и отговаряше на всички въпроси и забележки. В един момент, когато се оказа че почти не му остава време за програмиране, наехме втори човек, който да отговаря на съобщенията на потребителите.
В развитието си през 20-те години АБВ поща залага непрекъснато на иновациите. „През 2003 г. пуснахме много иновативна за времето си услуга. Тя позволяваше на потребителите на ABV да заявят онлайн издаване на ко-брендирана дебитна карта ABV Maestro, официално одобрена от Master card, работехме заедно с една от големите банки Така потребителите се включваха в лоялната програма Club ABV за отстъпки в търговски обекти. Аз като Мениджър Бизнес Развитие ръководех проекта. Бяхме едни от първите в България, които направихме издаване на дебитни карти онлайн. Ангажирахме и най-различни обекти, които даваха отстъпки на тези карти, така помагахме и за развитието на финансовата култура в България“, разказва Цветелина Христова.
Виктор Пенев за началото: „Много ни вдъхновяваше това, че сме започнали нещо съвсем ново за България, а аз бях работил по един проект в Латинска Америка и видях, че има успешен модел, модел, който работи. За мен това са трите фактора на успеха в случая – имаше пазар, имаше успешен модел, който вече е сработил някъде, и бяхме млади, аз бях на 28 г., морето ни беше до колене“.
На въпрос, ако днес реши да започне нещо ново или да даде съвет на млади предприемачи, какво би им казал, Виктор отговори:
„Всеки трябва поне веднъж в живота си да започне бизнес. Не вярвам, че е за всеки, но всеки трябва да пробва. Това е двигателят на прогреса, дори и на социалното развитие, другото е стагнация. Бих ги насърчил да гледат към неща, които са адекватни към днешното време – дали биотехнологии, екология, изкуствен интелект, да гледат кое ще бъде адекватно за следващите 10 – 20 години.“.
АБВ поща в цифри:
- Рождена дата 01.12.1999 год .
- В началото пощенската кутия е с 3 МБ дисково пространство, днес е 15 G (mail + dox)
- Днес - 2 200 000 активни потребители на месечна база , в края на 2000 са били около 70 000
- АБВ съхранява на сървърите си над 5 милиарда писма на потребителите, което заема 3 пета байта
- На мейл сървърите за ден идват над 40 милиона писма. Повече от 50% са разпознати като Спам и въобще не достигат до кутиите на потребителите.
- АБВ поща печели първо място на БГ Сайт 2000 в категорията електронна поща
- 2005 г. е пуснато icq*abv
- 2006 г. стартира мобилната версия
- 2009 г. функцията ‚Чекмедже‘ се трансформира в отделен продукт ‚Докс‘ – услуга за съхранение и споделяне на файлове.
- 2015 г . АБВ поща вече има и мобилно приложение
„Има доста нещата, които могат да се кажат и разкажат за АБВ.бг . Продуктът без съмнение е уникален и е един от най успешните за българското интернет пространство. Факторите зад успеха на продукта са много - подходяща идея, реализирана в подходящия момент, на подходящото място , от чудесен екип. Според мен магическите съставки в целия пъзел на успеха са високо поставената цел, както и желанието и вярата на екипа, че тази цел може да бъде постигната. Без вярата за успех, думата ‚подходящ‘ щеше да отсъства и магията нямаше да се случи. Има естествено и попътен вятър 😊.
Днес продуктът се конкурира успешно, на българска територия, с известни глобални конкуренти. АБВ поща има история, има настояще, аз лично вярвам, че има и бъдеще!“, обобщава Бисер Григоров, продуктов мениджър на АБВ поща.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитни новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!