Google има нелегален монопол на два пазара за онлайн реклама. Това реши американският съдия Леони Бринкема в щата Вирджиния, съобщава Reuters.
Google (засега) губи второ подобно дело, след като вече беше обвинена в монопол при интернет браузъра Chrome и налагането на своите онлайн услуги спрямо тези на конкуренцията чрез него. Сега компанията се бори да запази браузъра си, тъй като предстои съдът да реши наказанието и дали да я накара да го продаде.
Същото може да се случи и в бизнеса с онлайн реклама, който е основният източник на доходи на Google. Според съда, Google "с желание е придобил и поддържа монопола си" в пазарите за купуване и продажба на онлайн реклами и за онлайн борса за връзка между купувачите и продавачите.
Това са и двата основни бизнеса с онлайн реклама на Google, чрез които рекламодателите достигат до сайтовете и създателите на съдържание в платформи като YouTube. Те са бизнеси за десетки милиарди всяко тримесечие, като осигуряват средства за издръжка и на много интернет страници, медии и друго онлайн съдържание, казва съдията. Според съдия Бринкема, тези средства поддържат живота на интернет.
OpenAI подготвя собствена социална мрежа
Затова съдията смята, че този бизнес трябва да е конкурентен и с много участници. Но Google е отнела възможността за конкуренция на другите компании, което е навредило не само на тях, но и на самите клиенти и сайтове. В крайна сметка това е в ущърб и на потребителите на отворената мрежа, казва съдията.
Обвинителите не са успели да докажат третото обвинение, че Google има монопол в мрежите за рекламодатели. Въпреки това главният прокурор на САЩ Памела Бонди казва, че крайното решение на съда е "историческа победа в битката да спрем Google да монополизира цифровия обществен площад".
Facebook може да се раздели с Instagram и WhatsApp
Едно от поисканите наказания за Google е да продаде поне част от рекламните си услуги, включително Google Ad Manager. В нея са двете основни платформи и борса за онлайн реклама на интернет гиганта.
Европа иска да се превърне в "AI континент"
Facebook: Опасности за личните данни и как да се предпазим
Google вижда нещата по по-различен начин: "Спечелихме половината от делото и ще обжалваме другата половина. Издателите имат много опции и те избират Google, защото нашите рекламни инструменти са семпли, достъпни и ефективни", казва вицепрезидентът на Google Лий-Ан Мулхоланд.
Митата на Тръмп ще доведат до поскъпване и на iPhone
Обвиниха компания, че AI услугите ѝ всъщност са хора
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase