1. Кога, как и кой стартира бизнеса на Sid-shop?
През 1994-та двама дългогодишни приятели от студентските години основават фирма, занимаваща се с търговия на захарни изделия. С времето осъзнават, че алкохолът е по-сладък от вафлата и СиД Комерсиал ООД започва да предлага на клиентите си доставка на напитки до търговския им обект. До този момент ресторантьори, магазинери и прочие сами си взимат алкохола от борсите. С помощта на умствения си капацитет и способността да се ориентират в противоречивата бизнес среда на 90-те, Стефан и Димитър успяват да вдигнат градуса на зажаднелия за услуги български клиент.
2. Какво стои за името Sid-shop?
Онлайн магазинът sid-shop.com се появява години по-късно, като логично продължение на вече изградената складова база, дистрибуционна мрежа и търговски опит. Самото съкращение представлява първата буква от имената на двамата собственици с „и” по средата. Ако бяхме сложили “а” за „and”, щеше да е sad-shop.com, което е забавно до известна степен.
3. С какъв екип разполага компанията и колко от тези хора са ангажирани в онлайн дейността ѝ?
Обемът на работа изисква наличието на не-малък екип, който се разпределя в няколко звена: касиери, оператори, деловодство, търговци, мениджъри, шофьори, складови служители, счетоводство и онлайнъри. Последното звено е с най-малко на брой хора, като всеки си разпределя задачите за добавяне на продукти с описания, организиране на промоции, поръчки на нови продукти, връзка с клиента и т.н.
4. Кои бяха най-големите предизвикателства, които срещнахте през годините?
Предизвикателствата за частния бизнес в България са ежедневие и е трудно да отсеем най-големите. Тъй като говорим за онлайн търговията, ще опишем няколко, които са тясно свързани с нея. Първо, как да разграничим онлайн от бизнес клиентите? Представете си собственик на магазин и наш клиент, който предлага бутилка уиски за 100лв., а ние, като търговци на едро, я предлагаме за 95лв. в е-магазина. Конфликтът е предначертан. За да избегнем подобни ситуации, се стремим да предлагаме предимно онлайн ексклузиви и продукти, които клиентите трудно биха намерили в магазина до тях. Ако все пак се стигне дотам, че магазинерът иска да предлага продукт от онлайн магазина ни, то тогава предлагаме условия, които да му позволят да е конкурентен в ценообразуването. Второто предизвикателство касае мнителността на клиентите по отношение на автентичността на продуктите ни. Не е тайна, че от 90-те до днес българският клиент е не-рядко мамен, а с плетората от онлайн магазини, статистиката се влошава. С времето успяхме да се наложим като коректен онлайн търговец в съзнанието на клиентите и рядко имаме случаи на оспорване на качеството на предлаганите продукти. Друго предизвикателство е транспортирането на продуктите, тъй като все пак говорим за чуплива и често скъпа стока. Имали сме известни главоболия със счупени бутилки, но с добро опаковане, максимално внимателно транспортиране и гъвкавост в отношението ни към клиентите (готовност да заменим, върнем парите и т.н.), успяваме да сведем подобни случаи по-близо до нулата.
Надали ще е изненада, че пример за подражание са собствениците на бизнеса. Имали са (и все още имат) инвестиционния нюх, желание за развитие и необходимата човечност, за да се откроят сред останалите търговци в страната.
5. Как бихте завършили изречението: Да се прави онлайн бизнес в България си струва защото...?
Да се прави онлайн бизнес в България си струва, защото имаш възможност да се отличиш, ако си коректен към клиентите си. Привидната изгода от краткосрочната печалба притъпява шансовете за успех на много онлайн търговци. Да изградиш позитивен имидж сред пазаруващите онлайн е на моменти трудно преодолим хълм, но с фокус върху изграждането на дългосрочна връзка с клиента нещата добиват по-благоприятен характер. Както се казва „пътят ще е дълъг, но пък за сметка на това труден”.
Като за финал, искаме да пожелаем успех на всички, които са се впуснали в лабиринта на онлайн търговията. Ако предлагането на истински добра услуга или продукт, доброто отношение към клиента и гъвкавост в предлаганите условия са водещи принципи в управлението на бизнеса, то процентът за успех да намерите своя път и да се откроите от останалите се увеличава. Едно от вярванията ни е, че не ниската цена, а качествения продукт и/ли услуга трябва да са основен градивен елемент в структурата на един успешен бизнес.
Sid-shop e част от eCommerce Academy Awards 2023 - Конкурсът на електронните търговци в България. Повече за наградите и как да се включите можете да видите тук: https://awards.ecommercebg.com/.