Р азпространението на пропаганда в социалните мрежи не е нещо ново. Мащабите, с които то се случва обаче, може да са изненадващи, съобщава агенция Bloomberg. Тя публикува резултатите от проучване на Оксфордския университет, който е анализирал разпространението на онлайн пропаганда в социалните мрежи.
Всеки десети не различава фалшивите новини
Колко евтино е купуването на влияние в интернет
Оказва се, че на места тя доминира активността в социалните мрежи и е толкова разпространена, че може да повлияе на общественото мнение. Проучването се е съсредоточило най-вече върху "компютърна" пропаганда, която се извършва от роботизиран софтуер (ботове) или организирани кампании.
Знаете ли какво е спам? АБВ Поща отговаря
Нова измама с фалшиви файлове лъже потребителите
Активността на ботовете за онлайн пропаганда много зависи от района. Най-активни са те в Русия и Украйна. Според проучването, 45% от цялата онлайн активност в Twitter в Русия е от "силно автоматизирани" профили. В Украйна има и голяма битка между различни групи в социалните мрежи, които се стремят да насочат общественото мнение в своя полза.
Очаквано, в Китай също има доста сериозна активност. Освен от ботове, там се провеждат и онлайн кампании движени от хора. Обикновено те са насочени срещу президента на Тайван. Институциите обаче трябва да се борят срещу няколко големи мрежи от ботове в Twitter, които са настроени против правителството.
Проста онлайн измама коства милиарди на компаниите
Как могат да ни разпознаят по сайтовете, които посещаваме
Според проучването, част от протестите в Бразилия от 2014 г. насам, са мотивирани от активността на ботовете и другите системи за онлайн пропаганда. В Полша също има висока активност на ботове. Там около 20% от онлайн дискусиите на тема политика, се водят от ботове. В САЩ също е засечена голяма активност, особено покрай президентските избори.
Общо проучването е открило активност на ботове за пропаганда в 29 държави. Няма данни за България.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!