П ървата реакция за фразата „дигитално образование“ вече е за онлайн уроците от разстояние. В действителност дигиталното образование съчетава много повече дейности и технологии. То предлага множество начини да се подобри обучението на децата и да се направи целият процес по-лесен, приятен и интересен за тях.
В същността си дигиталното образование може да бъде разделено на няколко основни категории – дигитален урок, дигитален проект и дигитална организация на преподаването. Онлайн преподаването обхваща само една част от тях. Има допълнителни технологии и разработки, които вече се използват активно и от училищата в България.
Дигитално развитие навсякъде
През есента на 2021 г. телекомът A1 и фондация “Заедно в час“ стартираха първото издание на конкурса „Дигитално училище на България“, който целеше да стимулира училищата в страната да покажат какви технологии използват, за да подобрят учебния процес. В него са взели участие 124 учебни заведения от цялата страна. Една от категориите е именно дигитална организация на преподаването.
Целта на конкурса е да демонстрира и отличи най-добрите практики в училищата и да популяризира използването на технологии за подобряване на учебния процес. И също така да покаже, че всички училища могат да се възползват от техните предимства, без значение от профилирането им и от местоположението им.
Именно категорията за дигитална организация е една от ключовите, като показва как учителите организират работата си и учебния процес. Отличените проекти тук са два – за малко и голямо населено място. Победителите са съответно: Профилирана гимназия „Христо Ботев“ в гр. Дупница и ОУ „Петко Р. Славейков“ в гр. Варна.
Обърната класна стая
Проектът на гимназията „Христо Ботев“ въвежда метода на „обърната класна стая“. Училището отбелязва, че трябва да промени образователната среда, за да е в тон с интересите на учениците и да направи учебния процес по-интерактивен.
Учениците могат да разглеждат учебния материал преди клас, като имат достъп до видеоклипове, които са препоръчани и/или изготвени от учителя. Използват се платформи като Google Classroom, Microsoft Teams и други, за да се гарантира безопасен достъп до уроците. Учениците четат уроците у дома, а в клас правят упражнения и допълнителни проекти и задачи. Добавени са и видео демонстрации, макети и т.н.
Учениците имат непрекъснат и неограничен достъп до материалите, могат да работят в екипи и да решават проблеми заедно. Също така могат да решават тестове за оценка и да получават обратна връзка къде са пропуските им. Тази информация се дава и на учителя, който да може да помогне индивидуално на всеки ученик.
От училището отчитат и добри резултати на проекта. Мотивацията и интереса на учениците към учебния материал се е повишила, както и тяхната активност преди и по време на часовете. Отчита се и участие в повече извънкласни дейности, открити уроци, състезания и др. Всичко това влияе и на успеха им, който също се е повишил.
Дигитална реорганизация
Вторият проект е на ОУ „Петко Р. Славейков“, гр. Варна. Той включва цялостно преструктуриране на учебния процес, включително допълнителна квалификация на педагогическия персонал, оборудване на класните стаи с дигитални устройства, използване на образователни платформи.
Също така училището е преминало към модела „Едно към Едно“ с Chromebook устройство за всеки ученик. Изграден е и нов компютърен кабинет и извършва постепенна замяна на хартиените учебници и помагала с електронни. Главната цел е била да се „разчупи“ учебния процес и да се предложат улеснения за учениците.
От училището отчитат създаването на иновативни уроци и промяна на начина на общуване между ученици и преподаватели – от въздействие към взаимодействие. Екипните и индивидуалните задачи се изпълняват по-лесно и както учениците, така и учителите подобряват уменията си.
Още стотици български училища работят по внедряване на дигитални технологии в ежедневния си процес. Най-важната полза е, че интересът на учениците е по-голям и те възприемат училището като по-модерно и близко до тях. А с това идва и подобреното изучаване на учебния материал.
Всички училища, отличени в първото издание на конкурса на „Дигитално училище на България“, получиха награди от А1 – интерактивни дъски, които да допринесат за това учебният процес да стане още по-интригуващ за учениците.