П рез последните няколко години ИТ браншът преминава трансформация. Темата за изкуствения интелект (AI) превзе индустрията и се превърна в основна за практически всички компании.
AI е навсякъде в ИТ индустрията, като диктува нейното развитие. Софтуерни и хардуерни компании, центрове за данни, социални мрежи, всички участници в сектора се съобразяват с факта, че изкуственият интелект е новият крал и всичко се оформя по неговите нужди. В последно време новините от ИТ сектора са почти изцяло доминирани от AI, като е трудно да се попадне на ново устройство или услуга, която да не предлага някаква форма на изкуствен интелект.
Дори и компаниите, които бяха по-резервирани към AI еуфорията, вече признават, че трябва да ускорят усилията си. Например в началото на юни т.г. Honor обяви, че индустрията трябва да се охлади откъм AI манията и да забави темпо. По време на IFA 2024 в началото на септември обаче, изпълнителният директор на компанията Джордж Жао заяви, че няма време и работата трябва да бъде ускорена.
Същевременно скорошни проучвания показват, че потребителите предпочитат продукти и услуги, които не поставят AI като свой основен акцент и постоянното натякване на AI възможности и функции ги отблъсква.
OpenAI пуска модел, който мисли по-бързо от човек
Рискува ли индустрията на налага технология, която хората не искат? Подобна беше историята с 3D телевизорите, виртуалната реалност и други технологии, които тръгнаха с огромен ентусиазъм, но в крайна сметка не се наложиха на пазара. Но пък същото може да се каже и за таблетите и умните часовници. Те също бяха съпроводени с еуфория, не се превърнаха в пазарни хитове, но пък с времето си извоюваха солиден пазар.
Все повече служители използват тайно AI услуги
AI все още е някъде по средата. Ентусиазмът е огромен, може би най-големият досега за нова технология (нова от гледна точка на пазарна реализация). Привлича огромни инвестиции, вече има няколко големи продукта, които да се конкурират, но не и реална възвръщаемост на инвестициите. Засега AI услугите са предимно с „надеждата“, че един ден ще са на печалба.
Тогава защо индустрията инвестира милиарди в тях? Особено след като вижда нежеланието на потребителите и не е сигурна в успеха? От една страна е въпрос на неизбежност. AI ще има. Битката е кой ще развие най-успешните и интересни услуги и кой ще се позиционира най-добре за бъдещето. А това изисква усилена работа по AI още сега, когато това може да доведе до известна съпротива и недоволство.
ИТ индустрията не е спряла
Макар да изглежда, че напоследък браншът говори само за изкуствен интелект и друго няма, това далеч не е така. Всъщност проблемът е в комуникацията към хората. ИТ индустрията все още прави много други продукти и услуги, но те остават на заден план заради манията по AI.
Това си пролича особено по време на изложението IFA 2024, което се проведе в Берлин в началото на септември т.г. То беше юбилейно, стотно издание, като през годините се насочи към технологиите, потребителската електроника, бизнес услуги, бяла техника. На него взеха участие над 1800 производителя от 138 държави, като техните предложения бяха разгледани от над 215 000 посетители.
По време на IFA 2024 изкуственият интелект беше водеща тема, но не единствената. Над 30 зали показаха всички новости в цялата палитра на ИТ индустрията и бялата техника.
Honor: Ще победим Apple с по-добра екосистема
Летящи коли, роботи, интерактивни системи и дори 3D холограми бяха неразделна част от изложението. Преди изкуствения интелект, обикновено тези продукти привличаха основното внимание, но сега бяха редом с всички останали.
А на IFA 2024 можеше да се види и много практичност. Цели зали бяха посветени на компютърните аксесоари – традиционни клавиатури, мишки, калъфи за смартфони и таблети и какво ли още не. Имаше и батерии, зарядни дори и столове. Накратко всичко, което човек може и не може да се сети – „от пиле – мляко“.
Сред по-практичните предложения са витрина за обувки на LG, която не просто показва любимите обувки по красив начин, но и ги почиства и дезинфекцира. Samsung пък показа Music Frame - рамка за снимки, която влиза в ролята и на тонколона, включително като част от системата за домашно кино.
Разбира се, имаше и много лаптопи, всякакви компютърни компоненти и идеи. Lenovo и MSI показаха моделите си в тази сфера, включително с най-новите чипове на Intel, които дават по-дълъг живот на батерията и повече мощ.
Имаше и много бяла техника. Иновации в сферата на прахосмукачките, хладилниците, пералните, печките и всичко останало, което да намали разходите на ресурси, но да подобри качеството на живота у дома.
И да сготви по-вкусни храни. Залите с тези предложения събираха много хора, на моменти повече отколкото в ИТ зоните, което показва, че хората търсят практичността.
Абсурден потенциал: Нов AI модел има въображение
Продуктите с AI отблъскват потенциалните клиенти
IFA е от събитията, които трудно могат да се опишат поради своите мащаби. Има всичко и всички са там. Включително и по-трезвият поглед над случващото се в индустрията. А тя продължава своята работа във всички посоки и е добре да припомня на всички, че не се е превърнала само в AI индустрия.
Все повече компании виждат AI като риск
Изкуственият интелект завзема и... четките за зъби
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!