С ъбирането и използването на лични данни в интернет вече е ежедневна практика за хиляди бизнеси и услуги. Данните се използват за персонализиране на предложенията за потребителите, по-добрата работа на услугите и разбира се, за реклами.
Изобилието на лични данни в интернет обаче е атрактивна мишена и за хакерите. Те измислят най-различни методи, за да се сдобиват с информацията на потребителите. Освен традиционните хакерски атаки и вируси, те разчитат още на фишинг и измами. Това може да става чрез подвеждащи имейли, съобщения и дори цели фалшиви сайтове, които се представят за магазини или институции.
Събиране без последствия?
Повечето потребители приемат, че веднъж качили данните си в интернет, те са вън от контрола им. Всъщност, това далеч не е така. Затова Европейската комисия (ЕК) създаде кампанията „Твоето бъдеще. Твоят избор“, която има за цел да отговори на нуждите на потребителите като даде възможност на обществото да вземе по-информирани решения. В рамките на кампанията специално внимание е обърнато върху устойчивата и дигиталната трансформация. Една от стъпките е запознаването на хората с техните онлайн права.
Всеки гражданин на Европейския съюз е под защитата на Общия регламент за защита на личните данни (GDPR), който гарантира повече контрол над информацията на хората. Благодарение на регламента, всеки потребител в ЕС има право не само на повече и по-ясна информация какво се случва с данните му, но и да изисква някои специфични действия от фирмите, които ги събират и съхраняват.
Има няколко важни особености, които е добре всеки потребител да знае:
- Когато страница или приложение поиска от потребителя неговото съгласие за обработка на данни, то трябва да бъде конкретно, добре описано и безплатно. Ако потребителят попадне на общи условия, които не са конкретно описани, той може да подаде сигнал към компетентна институция. В България това е Комисията за защита на личните данни.
- Изобразяването на прозорци за даване на съгласие с предварително маркирани полета, също е нарушение. Потребителят трябва самостоятелно да сложи отметки, ако е съгласен с предложените условия.
- Хората имат право да оттеглят съгласието си за обработка на личните данни. Това трябва да е упоменато за ползвателите на онлайн услуги и съответно всеки да може да се възползва, ако пожелае.
- Понякога е възможно потребителят да поиска данните му да бъдат прехвърлени от една услуга в друга. Например при смяна на доставчика.
- Потребителят има право да получи достъп до личните данни, които дадена организация, фирма, сайт или услуга съхранява за него. При нарушение, например откриване на повече данни от разрешеното, може да се подаде сигнал към компетентна институция.
- Разрешено е личните данни да се използват за персонализирани реклами и да се натрупват в профил. Това обаче може да стане след изрично съгласие от потребителя. Най-често то се взима при регистрацията, паралелно с даването на съгласие за събиране и обработка на данните.
Това са част от правилата, като те са обяснени по-подробно в специален сайт на ЕК. В него е поместена и допълнителна информация за личните данни на децата.
GDPR въвежда възможност за потребителите да осигуряват по-добър контрол над своите данни онлайн. Важно е хората да се запознаят със своите онлайн права, защото така ще могат доста по-ефективно да управляват какво се случва с информацията им в мрежата и да я защитават подобаващо.