Н яма съмнение, че изкуственият интелект (AI) вече си извоюва позиции в бизнеса и ежедневието и тепърва ще ги разширява. За сега това се случва с активната и еуфорична подкрепа на ИТ индустрията, която с удоволствие се възползва от вниманието към технологията.
Според проучване на учени от Университета на Вашингтон, желанието на бранша да слага AI във всичко и да рекламира, че всеки нов продукт има някаква форма на изкуствен интелект всъщност отблъсква потребителите. Проучването е категорично, че "във всеки един случай, когато се споменава AI, желанието на хората да купуват намалява", съобщава Fortune.
Анализът е чрез допитване до около 200 души в различни възрастови групи и демографски характеристики. Те са били питани дали биха си купили различни продукти - телевизори, прахосмукачки, разнообразна техника и дори някои услуги, например здравни.
Предлагани са им две описания. В едното е използвана думата "високотехнологична", а в другото - "AI". Всички участници винаги са предпочитали продукта, в чието описание няма споменаване на изкуствен интелект.
Все повече компании виждат AI като риск
Друго проучване подкрепя тезата, че хората все още нямат доверие на AI. Анализ на Cognizant сред 1000 американци открива, че 30% от тях имат доверие на генеративния AI. Близо 3/4 смятат, че генеративният AI ще увеличи печалбите на корпорациите, а 28% очакват да е в ущърб на крайните клиенти.
Според Доган Гурсой, съавтор на проучването на Университета на Вашингтон, повечето компании значително са надценили доверието на хората в AI. А когато човек смята нещо за риск и/или му няма достатъчно доверие, желанието му да купува стоки и услуги, които имат общо с това нещо, пада драстично.
AI модел си редактира кода, за да удължи живота си
AI робот победи човек на тенис на маса
Гурсой смята, че страхът от AI е доста по-дълбок, отколкото компаниите преценяват. Бизнесът често е на мнение, че хората се притесняват от AI защото е нещо ново и може да вземе работата им. Всъщност, Гурсой и колегите му са на мнение, че страхът се корени в заплахата, която хората смятат, че AI представлява за тяхната човешка идентичност и че нищо не трябва да е по-интелигентно от човека.
Гурсой твърди, че за сега компаниите не се справят добре да предадат по-положително и подходящо послание към хората. И дава за пример най-честия въпрос, който хората си задават: "Защо ми е AI в хладилника?"
Изпари ли се ентусиазмът около ИТ индустрията и AI
Изкуственият интелект завзема и... четките за зъби
"Всички пазят в тайна разработката на AI и плановете си и това е разбираемо. Хората обаче трябва да знаят, че данните им са в безопасност", коментира Гурсой.
Meta няма да предлага всички AI модели в Европа
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!