Ф алшивите новини са голям проблем за социалните мрежи, който все още няма достатъчно добро решение. Разпространението на некоректна информация и защо това може да е опасно, стана особено видимо в ранните фази на пандемията.
Още тогава платформите се опитаха да ограничат бързото споделяне на некоректна информация, но без особен успех. Една от основните трудности е, че потребителите споделят публикациите бързо, често без дори да ги прочтитат, а гледат само заглавието.
Учени от университетите на Йейл и Южна Калифорния са провели проучване, което открива, че често хората се пристрастяват към социалните мрежи без да осъзнават и тогава не се интересуват от нищо друго, освен от кликове, съобщава Ars technica.
Учените са направили фалшива публикация със заглавие и снимка, която да бъде публикувана във Facebook. Те са я показали на доброволци (без да е публикувана в платформата) и са ги попитали дали биха я споделили в профилите си или не.
Meta: ChatGPT не е нищо иновативно или интересно
Имало е няколко версии - с фалшива информация и няколко - с истинска. Като цяло потребителите са споделяли предимно вярната информация - 32% спрямо 5% за фалшивите заглавия.
Проучването обаче открива друг фактор. Потребителите, които са имали "най-силен Facebook навик", т.е. са най-запалените ползватели на социалната мрежа, са споделяли верни и фалшиви заглавия почти наравно. Оказва се, че само 15% от потребителите са споделили близо 40% от фалшивото съдържание.
Microsoft съкращава 10 000 души и свива разходите
Meta и Apple са в "дълбока, философска конкуренция"
Затова е направен втори експеримент. Този път потребителите трябвало да оценят точността на дадено заглавие преди да решат дали да го споделят. Друга група направила решенията в обратен порядък, в ролята на контролна проба. Подходът е довел до малко намаление на споделените фалшиви заглавия, но отново потребителите "с навик" са споделили една четвърт от всички фалшиви публикации.
Учените откриват, че ако потребител се пристрасти към социална мрежа, той започва да върши всичко по навик. За него стават важни кликовете и извършването на дейности, а не толкова да следи за качеството на информацията, която споделя. Причината е, че за пристрастените потребители най-важни стават "харесванията" и останалите реакции и коментари. Те не споделят фалшивите новини нарочно, а просто не обръщат внимание.
Затова според учените трябва да се помисли за промяна на стимула в социалните мрежи да привличат действия от потребителите. Или да се направи обучение, което да помогне. Проблемът е, че развитието на "навик" за социалните мрежи става неусетно и за момента единствено собственото самоограничаване и лично внимание може да помогне за предотвратяването му.
Microsoft подготвя нова, по-умна интернет търсачка
Китай забрани съдържание от изкуствен интелект
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!