П етър Нефтелимов е бакалавър по биотехнологии и има две магистратури – по ,,Биобизнес и биопредприемачество‘‘ и по ,,Бизнес администрация – Управление и предприемачество‘‘. Той заедно Йоана Ушакова са основатели на биотехнологичния стартъп ,,Цвете в епруветка‘‘, който през декември стана финалист в конкурса ,,Иновативно предприятие на годината“ 2022, категория ,,Новостартирало иновативно предприятие“, с което получава правото да използва марката ,,Високи постижения в иновациите“ на Фондация ,,Приложни изследвания и комуникации“.
Петър е от първите автори в позитивната медия на България Uspelite.bg. Зимата на 2021 година издаде дебютната си книга "Успехът в българския ген" за 49 успели българи в страната и чужбина. През февруари ще излезе втори тираж на книгата. Петър е основател на медията за практическите съвети за бизнеса Neftelimov.com, която през 2021 година спечели 2-ро място на публиката за ,,Медия на годината‘‘.
Тепърва стартира агенция за предприемачество Zero Start. Ментор и лектор е в различни формати. През 2022 година е част от селекциите на Forbes България ,,30 под 30‘‘ и на Дарик радио ,,40 до 40‘‘ за успели българи, а през 2023 година бе избран за №1 в категория ,,Бизнес, икономика и/ли предприемачество‘‘ и сред 10-те най-изявени млади личности на България за 2023 на JCI България.
1. Кога, как и кой стартира бизнеса на Цвете в епруветка?
По време на бакалавъра ми по биотехнологии в Биологически факултет към Софийски университет, след като преминахме курса по растителни биотехнологии на катедра ,,Физиология на растенията‘‘ към Биологически факултет, с Йоана Ушакова и други колеги-студенти видяхме възможност за стартиране на бизнес с междинния продукт от нашата лабораторна работа, а именно цвете в епруветка. След близо 2 години в търсене на стартово финансиране и партньори, в края на 2021 г. направихме първата си продажба.
2. Какво всъщност е Цвете в епруветка?
Нашето цвете в епруветка е биопродукт на растителните биотехнологии. Получава се по метода Микроразмножаване на растения при стерилни условия, тоест е изолирано от външната среда, която е пълна с патогенни микроорганизми. Необходимо е само малка част от самото растение, например един сантиметър от стъблото и то се развива до възрастно такова, което реално е клонинг на първоначалното. В епруветката има гел, който е специално създадена хранителна среда за всеки вид растение. Хранителната среда съдържа всички необходими вещества и хормони, които позволяват на растението да се развива без грижи, включително поливане. То си е самодостатъчно, защото само си извършва процесите дишане и фотосинтеза.
Продуктът ни е подходящ за хора, които поради една или друга причина не могат да се грижат за цветя, но искат да имат жив организъм при тях. За всички, които търсят нов, иновативен и екосъобразен подарък, алтернатива на букетите с рязан цвят. Цветята в епруветки живеят минимум 2 месеца без грижи, включително поливане. Имат нужда само от място с непряка слънчева светлина и 22-24 градуса. Също така са подходящи за хора с респираторни алергии, както и за лечебни заведения, предвид че цветята са в затворена система и няма достъп до цветния прашец, който предизвиква алергичните реакции. След като свърши хранителната среда в епруветката, собственикът му може да си го пресади в саксия.
3. Каква е мисията на вашата компания?
Мисията ни е намаляване на площите за рязан цвят заради негативното си въздействие върху околната среда с площите за отглеждане, необходимата в големи количества вода за поливане и въглеродните емисии от авиотранспорт и съхранение. Тези площи могат да бъдат използвани за селскостопански култури, с което да се подпомогне изхранването на населението, което постоянно расте в световен аспект.
По данни на Международния съвет за чист транспорт, през 2018 година цветята за Свети Валентин, отгледани в Колумбия и пренесени до летища в САЩ, са произвели около 360 метрични тона СО2. Това са приблизително 78 000 автомобила, карани за една година. А какво остава за останалите дни в годината и то в световен аспект?
4. Как дойде решението за изграждане на по-сериозно онлайн присъствие?
Ние реално от началото сме само с онлайн магазин. Нямаме средства за собствена лаборатория, която ни е първа необходимост, а камоли за физически магазин. Онлайн магазинът ни спестява много разходи като наем за помещение и заплати за продавачи. Само със сайт и с куриерските фирми продаваме в цялата страна.
Иначе през тази година и половина видяхме, че има огромен интерес към нашия продукт и се търси. Затова сме на етап, в който сериозно търсим финансиране от 500 000 лв. за собствена лаборатория и европейски патент.
5. Какви видове цветя в епруветки предлагате?
В лабораторната практика цветът е приет като нежелан ефект в епруветката и се отстранява, докато ние целим точно обратното – растението да цъфти, прецъфтява пак цъфти в епруветката, което е и нашата иновация. Затова нашата основна научна работа е да открием видовете растения, условията и съставките на техните хранителни среди, които ги довеждат до образуване на пъпка, а след това и на цвят вътре в епруветката или в друг затворен лабораторен съд.
На този етап сме, така да се кажа, ,,опитомили‘‘ 3 вида растения, цъфтящи в епруветка: Торения (Torenia fournieri), Лобелия (Lobelia) и Персийска теменужка (Exacum).
Продължаваме да пробваме с различни видове растения с нашите партньори от Институт по декоративни и лечебни растения, София. По този начин занапред ще разрастваме продуктовия каталог с различни видове цъфтящи растения в епруветка, както и в различни стъклени лабораторни съдове.
6. С какви думи бихте мотивирали един млад човек да започне бизнес в България?
Да пробва, защото почти нищо няма да загуби. Днешното технологично време предоставя много възможности за стартиране на бизнес. Дори без физически магазин или офис. Дори без онлайн магазин и сайт. Че дори и без собствен продукт и услуга.
Да открие в какво е добър и какво обича да прави. Да направи проучване това как може да се приложи в бизнес начинание и от кого ще се търси. И е готов. Дори и да не просъществува дълго, ще знае, че е пробвал, и ще е натрупал опит по пътя, който ще може да приложи в следващото си начинание.
7. Какво смятате, че трябва да се промени в бизнес средата в България?
Големите да помагат на малките. Все известен факт за всички е, че големите компании и корпорации преди да станат такива, първо са били малки. Имали са същите проблеми и трудности като стартиращите фирми. Благодарение на обществото са стигнали до това високо ниво и затова имат отговорност към него да помогнат на други с опит и средства да стигнат до тяхното ниво.
Тук ще си позволя отново да спомена думите на Александър Алексиев, който е в топ 30 изявени млади личности на света за 2023 на JCI. Той на българското награждаване завърши с думите: ,,Да си успешен е хубаво. Но да помагаш и на другите да станат успешни – това вече е невероятно!‘‘
Цвете в епруветка e част от eCommerce Academy Awards 2023 - Конкурсът на електронните търговци в България. Повече за наградите и как да се включите можете да видите тук: https://awards.ecommercebg.com/.