К огато светът се сблъска с COVID-19 пандемията, която засегна всеки сектор на съвременната икономика, пазарът на електронната търговия получи определени бонуси. Според SEO агенция SeoWebDesign все повече и повече търговци се интересуват от изработката на онлайн магазини и електронна търговия. Броят на електронните магазини постепенно се увеличи. Собствениците на бизнеси започнаха да проявяват интерес какво представлява дигиталният маркетинг и SEO оптимизацията на онлайн магазини и как трябва да изглежда една успешна маркетингова стратегия през 2022 г.
- Основни бизнес тенденции
Факт е, че собствениците на онлайн магазини ежедневно работят върху функцията, наречена - "потребителски комфорт". Тя е свързана с нарастващите изисквания и нужди на потребителите. Новите идеи на пазара са резултат от усилената работа и желанието на продавачите да удовлетворят купувачите при всички условия.
Като цяло всяка тенденция в електронната търговия цели да създаде условия, при които нуждите на купувачите да бъдат задоволени в кратък срок и да сведат до минимум колебанията им дали да купят продукта сега или да изчакат малко и да потърсят по-добра оферта.
Електронната търговия има за цел да направи комуникацията между клиенти и търговци по-добра. Освен това сега се обръща голямо внимание и на създаването на усещането за посещение на реален физически магазин.
В тази статия ще ви разкажем какви ще бъдат основните тенденции в електронната търговия. Това ще помогне на собствениците на електронни магазини да се фокусират върху тези тенденции, за да увеличат успеха и приходите си в бъдеще.
Основни тенденции в електронната търговия през 2022
Най-важната формула за успех е наличието на уеб сайт и гъвкав дигитален маркетинг.
- Онлайн видео консултации
Пандемията постави началото на тенденцията за видео консултации. Продавачите се намират в търговските обекти, откъдето комуникират с клиентите и отговарят на въпросите им. Системата работи по следния начин: потребителят се свързва със сайта, търси продукт, научава неговите характеристики и подробно описание. Ако се нуждае от повече информация или има други въпроси, служителят на онлайн магазина отговаря на тях чрез видео консултация. В резултат на това, клиентите имат възможност да отидат на виртуална обиколка в търговския обект. Опитът показва, че всяка трета видео-консултация води до сключване на сделка.
И особено интересно е, че по време на видеото мениджърите и продавачите може да пробват дрехите, така че купувачите да видят как изглеждат те и по какъв начин прилягат на тялото.
- Гласовите чатботове
Тази опция е много удобна и разходите при нея са ниски. Разходите за кол център, който използва гласов чатбот са 2-3 пъти по-ниски. Възможно е да възникнат някои трудности при изграждането на сценарий за комуникация с клиентите, но ако всичко се направи правилно, изкуственият интелект се превръща в превъзходно решение за електронната търговия.
Роботът не може да замени човека, но за тези функции е чудесен:
- Техническа поддръжка за най-често задаваните въпроси;
- Телемаркетинг;
- Кръстосани продажби;
- Въпросници и анкети за маркетинговия отдел.
Един чатбот може да прави изходящи обаждания и да предлага различни продукти на клиентите по предварително подготвен сценарий. Също така може да отговаря на най-често задаваните въпроси. Ако роботът изпитва затруднения с отговорите на някои въпроси, изкуственият интелект може да свърже клиента с истински служител.
Що се отнася до маркетинга - роботите са прекрасни помощници. Изкуственият интелект, който използва гласов чат, може да попълни анкета и да оцени качеството според мнението на клиентите. В резултат на това компанията ще разбере качеството на своите услуги.
- Използване на гласов асистент
Много онлайн бизнеси, формирани в различни държави, следват тенденцията на гласовите асистенти. В Amazon - един от най-популярните онлайн пазари в САЩ, клиентите могат да използват Amazon Echo, за да поръчват стоки. Според последните проучвания, 41% от клиентите използват тази функция.
За да оптимизирате платформата ви за тази тенденция, първо ще трябва да оптимизирате съдържанието и да наблегнете на количеството търсения.
Компанията ви трябва да се съсредоточи върху разработването и на десктоп версията на уеб сайта ви и на тази за мобилни телефони. Друг важен момент е да проверите дали гласовите команди работят правилно. Трябва да се направи задълбочено тестване, така че крайният потребител да не изпитва затруднения при закупуването на стоки с помощта на гласовия асистент.
- Удобство и простота на покупката
Потребителите ще използват даден уеб сайт, само ако той е удобен и лесен за навигация. Времето като ресурс винаги е били много важно и никой не иска да го губи. Не е необходимо да се прави нещо сложно. Ако направата на поръчка създава трудности на клиентите, очевидно те ще потърсят друг магазин.
Ето няколко идеи как да подобрите уеб сайта си и да направите всичко по-лесно:
- Поръчка с 1 клик;
- Бърза проверка;
- Използване на популярен метод за плащане;
- Запазване на данните на потребителите;
- Опция за купуване директно на страницата на продукта;
- Предлагане на разсрочено плащане;
- Осигуряване на видимост на цената и продължителност на доставката;
- Екологични стоки.
Целият свят се интересува от екологията и електронната търговия не е изключение. Осъзнатите клиенти са готови да платят повече, ако фирмата се грижи за природата. Екологичните стоки са търсени, въпреки че са по-скъпи. Съвременните клиенти се интересуват от това да купуват стоки, които са произведени, преработени без да вредят на околната среда.
Този сектор стоки помага за опазването на природата. Предприятията през 2022 г. трябва да обърнат внимание на тази тенденция в електронната търговия. Например могат да се използват преработени опаковки. Още една възможност е да се разшири асортиментът от стоки, които опазват околната среда. Дадено дружество може да организира дори екосъбития, за да привлече повече подходящи хора.
- Многоканални продажби
За да получавате поръчки, трябва да показвате стоките си на хората, а за да достигнете до повече хора, трябва да предлагате продукта си на много платформи. Тъй като онлайн магазините навлязоха в живота ни, потенциалните клиенти могат да решат къде и при какви условия да сключат сделка. Много често срещано е да се пускат и реклами в социалните мрежи, като в публикацията се прилага връзка към страницата на дадения продукт.
Днес купувачите използват възможността да сравняват цените. Ако всичко е наред, клиентите избират най-добрата сделка. Понякога виждат даден продукт в някой търговски обект, а след това го търсят в интернет. На помощ идват търсачките, така че това е едно от най-важните неща, когато притежавате уеб сайт. Търсачките, като Google, да оценяват високо вашия уеб сайт и да го показват по-нагоре в класирането.
Ако рекламата присъства в различни платформи, шансът някой да посети магазина ви е по-голям. Трудно е да се проследят каналите за реализация, затова е по-добре, когато клиентската база и базата за комуникация са на едно място. Този вид интеграция е многоканална.
Ако бизнесът използва различни канали за продажба, той влияе на клиентската база чрез социалните медии, продуктовите агрегатори, контекстните реклами и уведомяването за съобщения. Най-добрият вариант за интегриране на системата е CRM, който предоставя решения за управление на каналите и ефективно анализиране на данните.
- Оригинална опаковка
Тенденцията за красива опаковка е постоянно търсена и е превъзходен инструмент, който привлича потенциални клиенти. Ако опаковката е оригинална, шансът за покупка на продукта е по-голям.
За да се създаде опаковка, е необходимо много проектиране, защото тя трябва да се асоциира с името на марката и с нейния имидж. Ако тя е екологична и естетична, тогава задължително трябва да акцентирате върху нея.
- Бързи методи на плащане
Незабавното плащане е важен аспект за увеличаване на продажбите. Собственикът трябва да осигури най-бързия начин за плащане и то по време на контакта между бранда и клиента - или чрез видео-консултация, или чрез директна поръчка на уеб сайта. Моментът на доверие не трябва да бъде загубен. Ето защо, потребителят трябва да може да плати незабавно, без да сменя платформата или да са му необходими каквито и да било регистрации. В противен случай, той може да размисли и продажбата да не се осъществи.
- Управлението на взаимоотношенията с клиентите
Някои варианти за привличане на клиенти излизат от мода, защото не са рентабилни в дългосрочен план. Управлението на взаимоотношенията с клиентите се замества от събирането на информация за клиентите. Собствениците на фирми правят виртуален портрет на своите клиенти. Портрет, който определя тяхното поведение в интернет. За него се използват и комуникационните канали на магазина.
CRM системите не могат да отчетат виртуалната активност на клиентите, което кара интернет магазините да използват CDP-платформа. Този тип платформа за данни събира онлайн и офлайн данни за клиентите. Източниците могат да бъдат различни. CDP анализира файловете от базата данни и някои от тях могат да подскажат на собственика кога е най-подходящото време за уведомяване на клиентите. В противен случай клиентът може да промени ресурса.
CRM системата пък може да създаде карта на данните на потребителите. Там се показва всяко действие, извършено в онлайн магазина. Тя обаче не може да събира данни от много източници едновременно.
Ако клиентите не купуват нищо от дълго време, те вероятно са избрали друга платформа и чакането на тяхното завръщане е безсмислено. Вниманието им може да бъде привлечено отново, но за това са необходими определени инструменти.
CDP платформата може да прогнозира кога привличането е безсмислено и кой рекламен канал да се използва, така че клиентите да не избягат.
- Продажба директно на потребителите
Предприятията избират директните продажби като нов начин за продажба на стоки на крайните потребители. Този метод се нарича D2C (direct-to-consumer). В миналото стоките и услугите се продаваха по-често през прекупвачи.
D2C се осъществява тогава когато марката продава стоките директно на потребителя, без дилъри и дистрибутори. Този подход означава, че марката разбира какви са нуждите на потребителите. Могат да се направят анализи, за да се открият каналите за комуникация с клиента, като се започне от първата среща до сключването на сделката.
Като анализираме настоящата ситуация, можем да кажем, че съвременната марка не използва пазари и не публикува там своите продуктови карти. Макар да имат достъп до аудиторна информация, платформите не я споделят доброволно с доставчика.
Например, днес не можете да намерите продукти на Nike в Amazon и eBay. Компанията казва, че се отказва от тези платформи, защото иска да се съсредоточи върху продажбата на стоки чрез официалния си уеб сайт.
- M-търговия
Потребителите на смартфони сега са най-активните в интернет. Така че очевидно онлайн магазините, подходящи за пазаруване през мобилни телефони, са правилна тенденция. Например, ако даден ресурс се фокусира върху продажбата на дрехи, виртуална пробна е добра идея. Това ще помогне на потребителя да види как тези дрехи пасват на тялото му. За да се възползва максимално от платформата, компанията трябва да помисли за добавяне и на изкуствен интелект.
Чатботът е добър заместител на консултантите. Той може да помогне за правилния избор на размер, може да проследи състоянието на поръчката и да поиска обратна връзка. Всички тези функции правят броя на върнатите поръчки по-нисък.
Всъщност това е наистина ефективен инструмент. Според проучване направено през 2020 г., връщането на стоки е огромна заплаха за интернет магазините. Върнатите поръчки струват на предприятията 205 000 000 000 долара. Специалистите твърдят, че до 2023 г. финансовите щети могат да нараснат до 348 000 000 000 долара. Затова трябва да използваме тенденциите в електронната търговия, за да избегнем този резултат.
- В заключение
Тенденциите в електронната търговия ще се фокусират върху създаването на комфортна среда за клиентите, което прави техните очаквания и изисквания по-високи. Намирането на нов начин за задоволяване на нуждите на клиентите се следва от настоящите тенденции. Тенденциите в електронната търговия през 2022 г. могат да премахнат съмненията на клиентите дали да купят продукта онлайн или не, а също така могат и да привлекат нови потребители на пазара.