О т днес на територията на Европейския съюз (ЕС) влиза в сила т.нар. Общ регламент за защита на личните данни (GDPR). Той е задължителен за всички страни-членки на ЕС и те трябва да синхронизират своето законодателство с него. И макар това все още да не се е случило в доста държави, GDPR влиза в сила и трябва да се спазва. А това се оказва проблем за мнозина.
Зукърбърг в ЕП: Извинявам се, не направихме достатъчно
ЕС с нови закони за защита на личните данни след скандала с Facebook
На теория GDPR трябва да модернизира европейското законодателство и да го направи актуално за днешната дигитална ера. Освен това Регламентът цели да даде на потребителите повече права върху личните им данни и какво се случва с тях, особено в интернет. Регламентът въвежда и някои строги правила за компаниите, като засяга всяка фирма, която събира, съхранява или обработва лични данни на територията на ЕС, без значение къде е нейната централа.
6 практични съвета по GDPR за маркетинг професионалисти
Едно от ключовите изисквания на GDPR е, че оттук нататък не могат да се събират никакви лични данни без предварителното изрично съгласие от страна на потребителя. Освен това Регламентът разширява дефиницията за лични данни и като такива могат да се определят дори данни, които сами по себе си не могат да идентифицират човек, но в комбинация с друга информация, могат да го направят.
Именно затова през последните дни голяма част от потребителите получават огромен брой имейли, в които почти всички услуги, за които са се регистрирали, молят за тяхното съгласие. Според някои тълкувания на GDPR обаче това е ненужно, защото Регламентът не нулира и не изключва дадените съгласия до момента, а просто ги прави задължителни занапред. Повечето фирми обаче предпочитат да се презастраховат.
Всъщност, именно различните тълкувания на GDPR ще са проблем както за фирмите, така и за регулаторите. В момента главно има паника сред компаниите, които смятат, че с GDPR идва края на света и предпочитат да блокират достъпа на потребителите до услугите си, отколкото просто да обновят правилата за ползване на сайта/услугите си и да уведомят потребителите за това, коментира пред БиБиСи Кандис Кендал, адвокат и консултант по защита на данни.
Над 4 млн. вируса са засечени в България през 2016 г.
В действителност вече има някои интернет страници, които са извън територията на ЕС и започват да блокират достъпа на потребители от тази територия. За тях е по-лесно просто да изгубят част от аудиторията си, но да си спестят сложните процеси по прилагането и изпълнението на GDPR и парите, които са свързани с това.
Какво означава GDPR за потребителите? Като цяло не би трябвало да има много промени в тяхното ежедневие от гледна точка на изисквания към самите тях. Правилата на GDPR засягат юридическите лица.
Cambridge Analytica отхвърли обвиненията на Facebook
Най-голямото изпитание за Зукърбърг и Facebook
Въпреки това Регламентът ще се отрази и на потребителите в тяхното ежедневие. Занапред всяка нова услуга или страница, която искат да използват и тя събира някакви лични данни, ще изисква от тях изрично съгласие. Без то да бъде дадено, потребителят на теория просто трябва да остане анонимен и да може да използва услугата така. На практика обаче компаниите са в правото си да отказват достъп, когато няма такова съгласие, с аргумент, че именно личните данни например са от основно значение за работата на услугата.
Така може да се създаде ситуация, в която GDPR води до ограничаване на достъпа до сайтове и услуги в интернет. То ще е породено не от реални подобни намерения на GDPR, а просто от паниката и недоразбирането на Регламента, който така и не беше добре обяснен от ЕС.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!