На а законова система или метод у нас, с които да се
откриват интелектуално надарените деца и ученици, твърди в интервю за БТА
психологът Емилия Дамянова.
Тя работи в "Менса България" (клон на световната организация за хора с висок
коефициент на интелигентност) с
надарени деца от предучилищна до гимназиална възраст.
По думите й емоционалната
интелигентност и социалните умения са не по-малко важни от
коефициента на интелигентност, за да се реализира един човек.
В "Менса" смятаме, че едно дете трябва да расте
щастливо и да се обръща внимание на неговите интереси - на това,
което му харесва да прави, обяснява Дамянова.
Според нея откриването на надарените деца в
България става "по преценка на родителите или на учителите", а и
психолозите могат да определят дали едно дете е талантливо.
С мен най-често се свързват родители, които са забелязали, че децата
им са различни - по-инициативни, повече ориентирани към
занимания, свързани с логиката и с изкуствата едновременно,
разказва Дамянова.
Повечето родители споделяли, че децата им
са живи, любопитни, интересуват се от много занимания и бързо
се справят с тях.
В едно будно дете се наблюдават повече интереси, а
по-късно,
с възрастта, то се профилира в съответната област
Като психолог към "Менса" Дамянова работи най-много с деца,
които имат логическа интелигентност.
Имаме деца, които участват
в математически конкурси, други имат интереси към шахмата,
има деца с музикални и с изявени езикови способности, обяснява тя.
По думите има теория на американския проф.
Хауърд Гарднър за "множествената интелигентност" - т.е. тя може да бъде не само математическа, логическа, но и езикова и практическа.
На въпрос къде от "Менса" насочват да учат
надарените деца - в т.нар. масови училища или в математическите
и езиковите гимназии, психологът отбеляза, че са важни не само
коефициентът на интелигентност, но и социалните умения и това,
което децата обичат да правят.
Теоретично, около 2% от цялото
население в света е "надарено",
като за средно ниво
на интелигентност се смята постигнат коефициент на
интелигентност (IQ) 100, а над 120 IQ - за високо.
Разпределението на интелигентността се смята за
универсално или еднакво за всички общества, обяснява Дамянова.
На въпрос дали има определени години или
подходяща възраст, в която децата или възрастните да се явяват
на тестове за интелигентност, психологът отговори, че за всяка
възраст има различни тестове, които са стандартизирани и
утвърдени.
"Менса-България" официално прави тестове на деца над
14 години. Има методика за възрастовата група от 14 до 18
години, която е приета от организацията.
Експертът разказа, че преди няколко години
"Менса" е осъществила проект в математически гимназии в София и
Пловдив, при който са използвани пъзели и упражнения с логически
игри. Голям процент от учениците са показали добри и високи
резултати за интелигентност.
За първи път тази година София е домакин
на
годишната среща на Международния борд на директорите на "Менса интернешънъл". Целта на форума, който ще е до 17
октомври, е да се стимулира идентификацията и обучението на
интелектуално надарените деца и ученици.
През тази година се навършват и 65 години от
създаването на "Менса" и 20 години - на
"Менса България".
Международната организация е основана през
1946 г. във Великобритания от юристите Роланд Берил и д-р
Ланселот Уеър с основната цел да създаде среда за хора със
сходни интереси и най-вече с висок коефициент на интелигентност.
"Менса" е равноправно общество, в което расата, цветът на
кожата, вероизповеданието, националната принадлежност,
възрастта, политическите пристрастия, образованието или
общественото положение не играят никаква роля.
"Менса" означава "маса", "разум" и "месец" на
латински.
Коефициентът на интелигентност се измерва със
специален инструмент - т. нар. тест за прием в "Менса",
разработен от психолози и изпитан върху големи групи от хора.

Източник:
Петко Налбантов, БГНЕС