К акво са иновациите и защо са толкова важни за всеки бизнес? По тези въпроси разговаряме с Красен Хинков от Innovation Starter Box.
На 25 февруари София ще е домакин на международна конференция, която ще събере известни имена от бизнеса, от света на финансите, както и представители на теорията и практиката на иновациите.
Сред лекторите ще видим Антони Христов, арт директор в „Пиксар“, който ще говори за креативността на работното място; д-р Феликс фон Хелд, шефът на германския Институт по методологии за иновации и промяна, който ще обясни какво способства за иновациите в една организация, проф. Улрих Вайнберг, който ще очертае бъдещето на методологията Design Thinking, и още мнозина други.
„Що се отнася до иновациите, няма спор, че това е нещо важно.
Всеки обаче сякаш смята, че знае как стават. Това не е така:
всъщност повечето методики тук не са познати“, казва Хинков, който е един от организаторите на конференцията Innovation Explorer Bulgaria.
Тя ще има за цел да запознае местната публика с някои от методологиите за иновации: Design Thinking, Systematic Inventive Thinking (SIT), Lean и Lean Startup.
„С това събитие искаме да покажем на бизнеса как на практика се правят иновации, а не само да говорим колко е важно те да се случват или колко България е зле. Всеки казва:
„Дай ми парите, не ми обяснявай какво да правя“.
Но парите са само едно от многото необходими условия.
Обикновено за иновациите се говори с един мъгляв тон и най-често се визират големите променящи иновации – например компании като „Гугъл“, продукти като iPhone. Но това са само 0,01% от иновациите, огромната част от тях всъщност се отнасят до подобряване на процесите на работа, създаването на нови продукти, подобряване на финансови модели и пр.
Това невинаги са неща, които се показват, но истината е, че огромната част от иновациите са в реалния бизнес, и то на оперативно ниво – промени, които спестяват време или пари на компанията, или я правят по-конкурентоспособна, или пък по-близка до клиентите.
Въпросът е, че се говори много, но
като се стигне до момента какво конкретно да се направи, нещата забуксуват.
А методологиите за иновации са нещо, което се учи, преподава се и може да се усвоява от всяка компания. Не е нужно да имаш например Бил Гейтс в екипа си“, обяснява Хинков.
„Много рядко някой си казва: „Аз искам да съм по-иновативен“. Обикновено фирмата има някакъв проблем и се налага да се вземат мерки – падат приходи, забелязват се увеличени разходи, конкуренцията мачка...
Методологиите са различни – и като подход, и като пригодност
към различни сфери – например Lean е подходяща за производство, Design Thinking е подходяща за услуги, за процеси, за взаимодействие с клиента.
Design Thinking почива на принципа да гледаш какво прави клиента ти, а не да му казваш какво да прави. Класическият пример e паркът – като направят алеите се вижда как хората понякога минават през места, където алея всъщност няма. Но е трябвало да има, защото това е маршрутът, който е удобен на хората... Даже има примери за дизайн, в който алеи не се правят нарочно – оставят се хората да ги отъпкат и после по тях се оформят алеите.
SIT пък казва: „Не се разфокусирай, напротив – гледай това, което имаш, разчлени си проблема и го анализирай.“ SIT е много мощен инструмент за развитието на нови продукти.
Тези методологии, като се комбинират, могат да променят начина на работа изцяло. И важното е, че те се учат, не са дошли свише и не се ползват само от ония, които са много иновативни, креативни, арт и пр. Всеки може да действа“, казва Хинков.
„Важно е да се иновира, защото всички изследвания показват, че единственият начин дългосрочно и устойчиво да расте един бизнес е именно да правят иновации. Досега няма открит друг начин.“
А какво са иновациите?
„Има над 40 дефиниции за иновации. Важни са няколко неща – първо, това е нещо „свежо“ – не е задължително да е ново, може да е преоткрито. Второто нещо е, това да нови добавена стойност на компанията или на обществото; а третото е – да е носи печалба: пари за фирмата, спестено време на хората.“
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!