Н а българския пазар се предлагат рециклирани телекомуникационни устройства, като търговците не уведомяват по ясен и разбираем начин клиентите си, че тези продукти не са нови, съобщава Комисията за защита на потребителите (КЗП).
Производителите залепват върху опаковката стикер с надпис „RFB“ и „pre-owned“,
а търговците у нас поставят върху етикетите на устройствата в магазините и на сайтовете си надпис на кирилица „рефърбиш“. Въпреки, че в повечето случаи думите са разпознаваеми, Законът за защита на потребителите (ЗЗП) задължава търговците да предоставят информацията за съществените характеристики на предлаганите от тях стоки и на български език.
Потребителите трябва да получат повече разяснения за тези означения, тъй като за хора с недобро владеене на английски език или на техническата терминология информацията остава неясна и неразбираема.
Продуктите попадат в категориите „refurbished“ и „pre-owned“, когато
са били върнати на търговеца от предишен купувач по някаква причина и след това са им били възстановени оригиналните параметри, работно състояние или визия, като са инспектирани и тествани от квалифицирани техници.
Те не са нови и обикновено са пускани на по-ниска цена от нормалната като „ремаркетирани“ (т.е. върнати отново на пазара) или „обновени“.
Тези продукти често преминават през по-интензивни тестове спрямо новите – с цел да се предотврати повторното връщане, и поради това са добили популярност.
За да бъдат защитени интересите на потребителите обаче, те трябва да бъдат ясно и разбираемо информирани, че им се предлага рециклиран продукт.
От КЗП дават
няколко полезни съвета преди закупуването на телекомуникационни устройства:
– Неупотребяваните и обновените устройства от един и същ вид и модел не се различават на външен вид затова винаги изисквайте консултантите да ви информират дали продуктът е нов или рециклиран.
– Важно е да се запознаете с всички съществени характеристики на продукта – производител, технически параметри (вкл. колко често ще ви се налага да зареждате батерията), крайна цена и др.
– Интересувайте се и за параметрите на устройствата като дисплей (размер, разделителна способност), възможности за мобилен достъп до информация и възможности за работа с мултимедийни приложения.
– Имайте предвид, че ползването на някои приложения изисква по-висока от средната техническа подготовка на потребителя и липсата ѝ може да доведе до значително повишаване на месечните сметки вследствие на това, че устройството (особено смартфоните) обновява софтуера си или тегли данни, използвайки мобилния интернет, без каквито и да било действия от страна на собственика.
– Изисквайте да получите инструкции за употреба на български език.
– Избягвайте да избирате телекомуникационното устройство по външния му вид или по цената, която намирате за поносима, а преценете за какво ще ви служи и съответно какви функции е необходимо да притежава, за да ви е полезно.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!