Нов опит да бъде открит изчезналият самолет на Руал Амундсен (1872-1928 г.) започва с участието на норвежката брегова охрана, съобщи ДПА.
Полярният изследовател става национален герой след експедицията до Южния полюс през 1911 г., в която побеждава британеца Робърт Скот след епична надпревара.
Хидропланът "Латам" с френски екипаж изчезва през юни 1928 г. на път от Тромсьо, Швеция, за Шпицберген. Не са открити нито хора, нито останки от машината.
Амундсен тръгнал да издирва дирижабъла "Италия", пилотиран и проектиран от Умберто Нобиле, който изчезва през май 1928 г., след като прелита над Северния полюс.
Италианският инженер е спасен по-късно заедно с деветима оцелели членове на екипажа от плаващ къс лед край норвежкия архипелаг Свалбард.
Новото търсене (SearchForAmundsen.com) ще се концентрира върху територия около 200 морски мили северозападно от Мечия остров, най-южния от архипелага, съобщи капитанът на норвежкия военноморски кораб "Тюр" Том Торгримсен.
"Тюр" с 25-членен екипаж отплава от Тромсьо рано сутринта. Корабът от бреговата охрана "Харстад" с около 40 души на борда потегля по-късно през деня.
"Тюр" е оборудван с модерен сонар и друга техника. Автономен подводен апарат ще проучва дъното и когато засече интересен материал, флотът ще може да изпрати миниподводница с дистанционно управление да инспектира находката визуално.
Морето в зоната на издирването е дълбоко между 100 и 200 м и дъното е пясъчно, осеяно с дребни скали.
Изчезналият самолет е бил направен предимно от дърво и плат и се предполага, че по-голямата част от него липсва след повече от 80 години във водата.
Експедицията се надява да открие двигателя, макар че той може би е разрушен или отнесен от риболовните траулери.
Операцията продължава до 4 септември. Датите са избрани след проучване на метеорологичната статистика, което показало, че условията за най-подходящи през това време на годината.
Партньори в операцията са Норвежкият авиационен музей (Norsk Luftfartsmuseum), Морският музей в Кьонсберг (Kongsberg Maritime), разработил автономния подводен апарат, и берлинската телевизионна продуцентска компания Context TV.
През последните години няколко експедиции напразно се опитваха да открият останките на изчезналия самолет.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!